آشنایی با پمپ مغناطیسی یا مگنتی

در این مقاله قصد داریم با پمپ مغناطیسی یا مگنتی, کاربردها, مزایا و تفاوت های آن با سایر پمپ ها آشنا شویم. در ادامه همراه ما باشید:

پمپ مغناطیسی چیست؟

پمپ مغناطیسی یا پمپ مگنتی یکی از انواع پمپ های سانتریفیوژی است که با کمک نیروی مغناطیسی پروانه های داخل آن می چرخند و پمپ کار می کند.

طراحی پمپ مغناطیسی به این صورت است که یک حلقه در بیرون و یک حلقه در درون پمپ جایگذاری شده است که روی این حلقه ها آهنربا قرار دارد.

هنگامی که پمپ روشن شود, حلقه بیرونی می چرخد و نیروی مغناطیسی تولید می کند. این نیروی مغناطیسی ایجاد شده به حلقه داخلی منتقل می شود و باعث چرخش حلقه داخلی می شود که درنتیجه عملیات پمپاژ اتفاق می افتد.

جنس قسمتی از پمپ که با سیال در ارتباط است از PP یا PVDF است تا بتواند در برابر خوردگی مقاوم باشد و واکنش ندهد.

جالب است بدانید که آهنرباهایی که میدان مغناطیسی تولید می کنند انواع متفاوتی دارند. به عنوان مثال در پمپ های کوچک از آهنربای معمولی استفاده می کنند. یا در پمپ های بزرگ یا سنگین از آهنرباهای خاصی استفاده می کنند که برخی از آن ها معمولا کمیاب هستند و باید از معادن خاصی استخراج شوند که این معادن خود نیز کمیاب هستند.

این آهنرباهای کمیاب و نادر بسیار مقاوم و با دوام هستند و میدان مغناطیسی که ایجاد می کنند بسیار مطمئن است.

اما به دلیل کمیابی به شدت گران قیمت هستند, به همین دلیل از آن ها فقط برای کارهای خیلی خاصی استفاده می شود.

مقایسه پمپ مغناطیسی و پمپ شفت دار پلاستیکی

در اصل پمپ های پلاستیکی همان پمپ های سانتریفیوژ معمولی هستند که فقط آن قسمتی که با سیال در ارتباط است, از جنس پلاستیک است. جنس این قسمت به این دلیل از جنس پلاستیک انتخاب می شود که در برابر مواد اسیدی و شیمیایی مقاوم باشد و خورده نشود.

سال ها طراحان و سازندگان پمپ های پلاستیکی سعی بر آن داشتند که پمپی طراحی کنند که آب بندی بالایی داشته باشد به هیچ وجه نشتی نداشته باشد, امااین پمپ ها قابلیت آب بندی ۱۰۰% ندارند, حتی اگر شفت دوجداره در طراحی آن ها بکار رود, باز هم مقادیری از سیال به بیرون نشست خواهد داشت. ( البته باید توجه داشته باشید که در این پمپ ها میزان بسیار کمی نشتی برای روان شدن لازم است. )

درحالیکه در طراحی پمپ مغناطیسی, قسمتی که با سیال در ارتباط است به طور کامل ایزوله است و می تواند هنگام پمپاژ سیال شیمیایی, اسیدی, فرار یا رادیواکتیو ۱۰۰% آب بدی کامل و بدون نشتی را ارائه دهد. به دلیل آن که نشتی حتی قطره ای از این سسال ها بسیار خطرناک بوده و می تواند موجب بروز حوادث جبران ناپذیری شود.

آیا انتخاب پمپ مغناطیسی همیشه بهترین گزینه است؟

جواب خیر است.

به دلیل آن که برای هر کاری نیاز به پمپ مغناطیسی نیست و شما باید با توجه به نیازی که دارید پمپ متناسب با آن کار را انتخاب کنید.

حقیقت آن است که پمپ های مغناطیسی می توانند جلوی نشتی سیال را بگیرند اما قابلیت سرویس یا تعمیر و یا تعویض قطعات آن ها وجود ندارد. از طرفی نسبت به سایر پمپ های اسیدی بسیار گران تر است, این گرانی قیمت به نوع آهنربایی که به کار می رود بستگی دارد و هرچه آهنربا کمیاب تر باشد قیمت هم افزایش پیدا می کند.

اگر با سیالات خطرناک سرو کار ندارید نیازی به استفاده از پمپ مغناطیسی ندارید.

 کاربردهای پمپ مغناطیسی

  • انتقال سیالات اسیدی و قلیایی
  • انتقال مواد شیمیایی سمی و یا گران قیمت
  • مواد شیمیایی فرار و آروماتیک
  • سیالات خورنده و سوزان
  • سیالات خطرناک برای محیط زیست
  • سیالات رادیواکتیو

 

مطالب مفید خواندنی: برای تهیه تجهیزات آبیاری قطره ای با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.