انواع تجهیزات آبیاری قطره ای

آبیاری قطره ای چیست؟

امروزه، با توجه به افزایش جمعیت و کمتر شدن بارندگی، آب مورد نیاز برای کشاورزی کاهش یافته است. برای این منظور، متخصصان کشاورزی راه حلی به نام آبیاری قطره ای را ارائه کرده اند. در این سیستم، آب مورد نیاز برای رشد گیاهان و درختان، به صورت کنترل شده و به مقداری که گیاه نیاز دارد، به ریشه گیاه می رسد. سیستم آبیاری قطره ای، بازدهی بالایی دارد و علاوه بر آبیاری گیاهان، قابلیت کوددهی به وسیله کود های مایع را نیز دارا می باشد. در ادامه مقاله انواع تجهیزات آبیاری قطره ای همراه ما باشید.

تجهیزات آبیاری قطره ای

برای استفاده از سیستم آبیاری قطره ای در باغچه، باغ یا زمین کشاورزی نیاز به تجهیزات آبیاری قطره ای دارید. این تجهیزات شامل پمپ آب، سیستم فیلتراسیون، لوله های اصلی و فرعی، قطره چکان، اتصالات و یک سری لوازم جانبی می باشند که برای هر کدام از آنها، در این مقاله توضیحاتی ارائه می کنیم.

برای استفاده از تجهیزات آبیاری قطره ای ابتدا باید انواع آنها را شناخت.

پمپ آب

برای اینکه آب مورد نیاز گیاهان، با فشاری کنترل شده در سیستم آبیاری قطره ای در جریان باشد، نیاز به یک پمپ آب می باشد. پمپ آب وسیله ای است که آب داخل چاه یا منبع را با فشاری تنظیم شده میمکد و به درون سیستم جاری می کند. قدرت مکندگی پمپ های آب، به وسیله موتور های الکتریکی یا دیزلی تامین می شود. با توجه به مساحت زمین و شدت جریان مورد نیاز، پمپ های آب در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند.

سیستم فیلتراسیون

وقتی آب از طریق پمپ به درون سیستم آبیاری قطره ای جاری می شود دارای املاح، سنگریزه و ناخالصی های مختلفی می باشد. این موارد باعث مسدود شدن یا تنگ شدن لوله ها و قطره چکان ها می شوند. برای جلوگیری از وقوع چنین مواردی از سیستم فیلتراسیون استفاده می شود. فیلتر های مورد استفاده در این سیستم در انواع مختلفی هستند که با توجه به شرایط آبیاری، باید گزینه مناسب را انتخاب کرد.

لوله اصلی آبیاری قطره ای

پس از فیلتر شدن و جدایی املاح و سنگریزه ها، آب از طریق لوله اصلی به درون سیستم آبیاری قطره ای جاری می شود. لوله اصلی، آب کل منبع یا چاه را به لوله های فرعی سیستم، هدایت می کند. جنس لوله ای که برای لوله اصلی استفاده می شود، پی وی سی (PVC) یا پلاستیک می باشد و در قطرهای ۲٫۵ تا ۴ اینچ مورد استفاده قرار می گیرد. لوله اصلی در عمق ۴۵ سانتی متری خاک ،کار گذاشته می شود تا در حین عملیات ساخت سیستم آبیاری قطره ای، آسیبی به آن وارد نشود.

لوله های فرعی

لوله های فرعی وظیفه رساندن آب از لوله اصلی به قطره چکان ها را بر عهده دارند. این لوله ها از جنس پلی اتیلن با چگالی پایین ساخته می شوند و در سایز ها ۱۲mm، ۱۶mm و ۲۰mm به بازار عرضه می شوند. با توجه با حجم آب در دسترس و فاصله محصولات از هم، باید سایز مورد نظر را انتخاب کرد.

قطره چکان

در فرایند استفاده از این سیستم، آخرین تجهیزات آبیاری قطره ای که آب را به گیاه می رساند، قطره چکان می باشد. به این ترتیب که پس از پمپاژ آب به درون لوله اصلی و جریان یافتن آن از طریق لوله های فرعی، آب به وسیله قطره چکان و به صورت مدیریت شده به پای گیاه ریخته می شود. قطره چکان ها در دو مدل قطره چکان خود تنظیم و قطره چکان تنظیم شونده ساخته می شوند.

تفاوتی که بین این دو مدل قطره چکان وجود دارد، در نحوه آبرسانی آنها می باشد. همانطور که از نام آنها پیداست، قطره چکان خود تنظیم، مقدار آب مشخصی را به گیاه می رساند اما با استفاده از قطره چکان تنظیم شونده، می توان مقدار آبی که به گیاه میرسد را در مقدارهای مختلف تنظیم کرد. در نهایت به این نکته باید اشاره کرد که تعداد قطره چکان ها در سیستم بستگی به میزان آب خروجی برای گیاه و نوع گیاه دارد.

سیستم آبیاری قطره ای، بازدهی بالاتری نسبت به روش های سنتی دارد.

سیستم کوددهی

یکی از تجهیزات آبیاری قطره ای، سیستم کوددهی می باشد. برای این منظور از کود مایع استفاده می شود. سیستم کوددهی شامل یک مخزن و یک پمپ مجزا برای به جریان انداختن کود مایع می باشد. با استفاده از سیستم کوددهی در آبیاری قطره ای، هزینه های مختلفی مانند هزینه نیروی کار کاهش می یابد و استفاده بهینه ای از کود برای گیاهان و درختان انجام می شود.

اتصالات و شیرآلات آبیاری قطره ای

برای به هم پیوستن اجزای تجهیزات آبیاری قطره ای، نیاز به انواع اتصالات و شیرآلات می باشد. این لوازم در انواع مختلف مانند سه راهی، زانویی و رابط های متفاوت شیر آلات، در سایز های متنوعی مورد استفاده قرار می گیرند. اتصالات و شیرآلات باید از مواد اولیه مناسبی ساخته شده باشند تا در مرور زمان دچار پوسیدگی و خرابی نشوند.

منابع

https://agricultureguruji.com