انواع پمپ کارواش صنعتی

پمپ کارواش صنعتی چیست ؟

پمپ های کارواش به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از : صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی. پمپ کارواش صنعتی دارای سه فاز می‌باشد و پمپ های خانگی تک فاز هستند. تفاوتی که میان این پمپ ها وجود دارد در فشار بار الکتریکی و قدرت موتور آنها است.

از این پمپ ها در مصارف های خانگی مانند : شست و شوی راهرو، شیشه ها و اتومبیل ها استفاده می‌شود و همچنین از کارواش صنعتی در رسوب زدایی، چربی برداری، شستن دستگاه های صنعتی استفاده می‌کنند و به دلیل اینکه دارای قابلیت های زیادی است در صنایع گاز، نفت، لوله سازی از آن استفاده می‌شود. عملکرد آنها به این صورت است که پمپ به آب فشار وارد می‌کند و آن را به کمک نازل به سمت آلودگی می‌فرستد. این پمپ قدرتش از شلنگ باغبانی بیشتر است چون فشار آب آن زیاد است و می‌تواند آلودگی ها را پاک کند.

استفاده از کارواش صنعتی برای چربی برداری

اجزای تشکیل دهنده پمپ کارواش

موتور برقی : بعضی از پمپ های کارواش، برقی می‌باشند و برای اینکه قدرت برق خودشان را تامین کنند نیازمند موتور هستند که قدرت آن بر اساس آمپر و وات محاسبه می‌شود.

موتور : هرچقدر که موتور بزرگتر باشد قدرت آن هم بیشتر است و موتورها را بر اساس اندازه مخزنی که دارند بر حسب سانتی متر مکعب اندازه گیری می‌کنند. کارواش های گازسوز برای تامین قدرت خود نیازمند موتور هستند.

شلنگ کارواش : این شلنگ ها در جنس، اتصالات، طول و قطر های مختلفی وجود دارند. جنس آن از پلاستیک می‎باشد. قطر شلنگ های دولا سیم ۴/۱ است و اغلب در جاهایی که فشار آب بالا است به کار می‌رود.

شلنگ کارواش

نازل : نازل مسئولیت پخش آب را دارد که می‌تواند آن را در مکان های متفاوت با فشار های مختلف پخش کند. این نازل ها دارای انواع زیادی هستند که به دو مورد از آنها اشاره می‌کنیم : نازل توربوی روتاری و نازل صفر درجه.

پمپ : در کارواش صنعتی از پمپ های سه فاز استفاده می‌کنند اما در کارواش های خانگی اغلب پمپ های آن محوری هستند که کیفیت نسبتا خوبی دارند و همچنین در کارواش های کوچکتر از پمپ های متوسط استفاده می‌شود.

انواع پمپ کارواش صنعتی

پمپ ها به دو دسته تقسیم می‌شوند که اولین مورد آن پمپ جابه‌جایی مثبت است و مورد دوم آن سانتریفیوژ نام دارد. مورد اول یا همان پمپ جابه جایی مثبت شامل پمپ دنده‌ای، لوب پمپ، پمپ مگنتی، شیمیایی، دیافراگمی و پریستالتیک است. مورد دوم شامل پمپ های آّب، خانگی، لجن کش، کف کش، فاضلاب و سانتریفیوژ عمودی و افقی می‌باشد.

یکی دیگر از نوع های پمپ کارواش صنعتی، پمپ پیستونی است که عملکرد آن به صورت است که به خاطر رفت و برگشت پیستون درون سیلندر آب با سرعت و فشار زیاد به داخل دستگاه می‌رود. به این پمپ، کارواش صنعتی یا پمپ پیستونی فشار قوی هم می‌گویند زیرا فشار خروجی آن ممکن است به ۱۰۰ از ۱۰۰ هم برسد.

انواع گوناگونی از پمپ پیستونی در بازار وجود دارد که شامل :

پمپ پیستونی، معمولی، پیستونی سمپاش، پیستونی مه پاش، کارواش برتولینی ، پمپ کارواش، کارواش صنعتی، واترجت صنعتی و پمپ دور متغیر می‌باشد. یک پمپ از قطعاتی شامل : آکومولاتور، گان، فشار سنج، لانس، فیلتر پمپ پیستونی تشکیل شده است.

واترجت

ویژگی های کارواش صنعتی

کارواش صنعتی در دو نوع تک فاز و سه فاز موجود می‌باشد که سه فاز آن موتور الکتریکی سه فاز دارد و کاربرد آن در زمینه صنعت می‌باشد. موتور سه فاز از برق مستقیم شهری نمی‌تواند استفاده کند پس بهتر است قبل از خرید برای آن برق سه فاز تهیه کرد. البته به کمک روش و ابزار های خاصی می‌توان کارواش صنعتی سه فاز را به برق شهری وصل کرد.

این کارواش به کمک گشتاور ثابت و مستقل از زمان به خوبی کار می‌کند. این موتور ها عمر و راندمان کاری زیادی نسبت به موتور های تک فاز دارند و فقط عدم اتصال به برق شهری مشکل آنها می‌باشد. گذشته از تجهیزات برق سه فاز، فشار آب بالا و موتور قوی برای شستن، به کمک شوینده های فشار قوی از نیازمندی های کارواش صنعتی می‌باشد.

این کارواش به کمک موتور سه فاز خیلی راحت کار ها را انجام می‌دهد و مشخصات فنی خاصی دارد که نوع سه فاز و تک فاز را به ابزاری با کارایی بالا تبدیل می‌کند.

پمپ کارواش چه مصارفی دارد :

۱ _ برای شست و شوی انواع سطوح مختلف

۲ _ برای شست و شوی ساختمان ها

۳ _ پاک کننده رنگ های صنعتی

۴ _ برای شست و شوی خودروهای کوچک و بزرگ

شست و شوی خودرو

مزایای این کارواش

  • از لحاظ زیست محیطی با طبیعت سازگاری دارد.
  • باعث کاهش نیروی انسانی می‌شود.
  • سرعت انجام پروژه را بالا می‌برد.
  • در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.
  • با توجه به نیاز و نوع کاربردی که دارد دستگاه می‌تواند فشار آب را کنترل کند.
  • آلودگی های عمیق را می‌تواند به راحتی شست و شو دهد.