تاثیر آبیاری منظم در رشد گیاهان

آبیاری گیاهان

آبیاری گیاهان، در کنار تغذیه گیاه به وسیله کود و چگونگی در معرض نور بودن گیاه، جزو موارد اصلی رشد گیاهان می باشد. مسلما تاثیر آبیاری منظم در رشد گیاهان، موردی بدیهی می باشد که نسبت به آن، باید حساسیت به خرج داد. گیاهان و درختان شامل انواع مختلفی هستند که هر کدام باید به صورتی اصولی و با ویژگی های مخصوص به خود، آبیاری شوند. برای این منظور، محققان و متخصصان در این زمینه، روش های مختلفی از آبیاری را پیشنهاد داده اند تا با عملکردی درست، محصولی با کیفیت و دارای ویژگی های عالی را بتوان رشد و نمو داد. با توجه به نوع گیاه، درخت یا چمن روش های مختلفی برای آبیاری گیاهان وجود دارد.

انواع روش های آبیاری گیاهان

با توجه به نوع گیاه، درخت یا چمن روش های مختلفی برای آبیاری گیاهان وجود دارد. بعضی گیاهان نیاز به مقدار آب کمی دارند و بعضی دیگر را باید مملو از آب کرد. محیطی که گیاه در آنجا رشد می کند مهم است. مناطق گرمسیری گیاهان مخصوص به خود رادارند و مناطق سردسیر نیز به همین گونه هستند. اگر نسبت به آبیاری گیاهان با توجه با شرایط مخصوص به خودشان، بی اهمیت باشیم، با محصولات کم کیفیت و در حال مرگ روبرو خواهیم شد. در زیر سه روش آبیاری گیاهان را معرفی می کنیم.

آبیاری قطره ای

آبیاری قطره ای، سیستمی مکانیزه شده، برای آبیاری گیاهان می باشد. در این سیستم آب با مقداری معین و در زمان بندی های متفاوت، بر روی ناحیه ریشه، ریخته می شود. در این روش، آبرسانی به وسیله لوله هایی که در سطح زمین کشیده شده اند، انجام می شود. این لوله ها، می توانند خود دارای سوراخ های ریز باشند یا از قطره چکان ها، در انتهای هر لوله استفاده شده باشد. سیستم آبیاری قطره ای، از بروز قارچ و آفت بر روی گیاهان جلوگیری می کند و ویژگی های مثبتی نسبت به تاثیر آبیاری منظم در رشد گیاهان دارد.

در آبیاری قطره ای آب با مقداری معین و در زمان بندی های متفاوت، بر روی ناحیه ریشه، ریخته می شود.
در آبیاری قطره ای آب با مقداری معین و در زمان بندی های متفاوت، بر روی ناحیه ریشه، ریخته می شود.

آبیاری بارانی

آبیاری بارانی، یکی دیگر از روش های آبیاری گیاهان می باشد. در این روش از انواع آبپاش های مختلف با ویژگی های منحصر به فرد، استفاده می شود. آبیاری بارانی برای مناطق وسیع، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از ویژگی های مهم در این سیستم، استفاده از تایمر برای آبیاری گیاهان می باشد. در این صورت زمان آبیاری قابل تنظیم می شود و آب به مقدار مورد نیاز به گیاه می رسد.

آبیاری به وسیله دست

آبیاری گیاهان به وسیله دست، عملی زمان بر می باشد. اما ویژگی مثبتی که دارد، به این صورت است که آب بر روی خاک ریخته می شود و در صورت نیاز با ساقه و برگ ها تماس پیدا می کند. در این صورت از بروز قارچ و آفت بر روی گیاه جلوگیری می شود. آبیاری به وسیله دست، بیشتر برای باغچه های کوچک و گیاهان داخل گلدان استفاده می شود.

آبیاری به وسیله دست، بیشتر برای باغچه های کوچک و گیاهان داخل گلدان استفاده می شود.
آبیاری به وسیله دست، بیشتر برای باغچه های کوچک و گیاهان داخل گلدان استفاده می شود.

حساس بودن در مورد تاثیر آبیاری منظم در رشد گیاهان

با توجه به مواردی که گفته شد، برای آبیاری گیاهان باید روش مخصوص به گیاه را نسبت به شرایط مخصوصی که دارد انتخاب کرد. پس از انتخاب روش آبیاری، باید نسبت به تاثیر آبیاری منظم در رشد گیاهان حساسیت به خرج داد. مسلما آبیاری منظم گیاه بر روی کیفیت زیست آن تاثیر به سزایی دارد. در زیر سه حالت کلی این تاثیرات را توضیح می دهیم.

اگر دفعات و مقدار آبیاری زیاد باشد

اگر گیاهان بیش از مقدار نیاز خود، آبیاری شوند و آب اضافه تخلیه نشود، هوایی که در اطراف ریشه وجود دارد، کم می شود. در این صورت، رشد ریشه ها متوقف می شود و مواد مغذی به گیاهان جوان نمی رسد. این در حالی است که آبیاری بیش از حد باعث بیماری و پوسیدگی گیاهان نیز می شود.

تاثیر آبیاری منظم در رشد گیاهان، موردی بدیهی می باشد و باید در مورد آن حساسیت به خرج داد.
تاثیر آبیاری منظم در رشد گیاهان، موردی بدیهی می باشد و باید در مورد آن حساسیت به خرج داد.

آبیاری کم چه مشکلاتی را به وجود می آورد

موردی دیگر پیرامون تاثیر آبیاری منظم در رشد گیاهان، آبیاری به مقدار کمتر از نیاز گیاه، می باشد. خیلی واضح است که در این صورت، آب و مواد مغذی به درستی به ریشه نمی رسند و رشد گیاه متوقف می شود. حتی ممکن است در بعضی موارد، باعث مرگ گیاه نیز بشود. وقتی آب کمی به گیاه برسد، بستر گیاه نیز خشک می شود و در این صورت، در آبیاری مجدد، خیس کردن دوباره بستر نیاز می شود.

آبیاری نامنظم

ریشه گیاهان نسبت به شرایط آبیاری، خود را وفق می دهند. اگر در طول دوره رشد گیاه، آبیاری گیاهان به صورت نامنظم و با روش های مختلفی انجام شود، رشد ریشه گیاه دچار مشکل می شود. این موضوع در دراز مدت، نشان داده می شود و از عوامل مهم تاثیر آبیاری منظم در رشد گیاهان می باشد.

آبیاری بارانی، یکی دیگر از روش های آبیاری گیاهان می باشد.
آبیاری بارانی، یکی دیگر از روش های آبیاری گیاهان می باشد.

منابع
https://homeguides.sfgate.com
https://www.kekkilaprofessional.com