تعمیر پمپ کارواش صنعتی

کارواش صنعتی به علت استفاده مداومی که از آن می شود، در معرض بروز مشکل و خرابی است. یکی از قطعاتی که ممکن است دچار عیب شود، پمپ کارواش است و در صورتی که علائم خرابی در آن مشاهده کردید، باید خیلی سریع به فکر تعمیر پمپ کارواش صنعتی باشید. در صورتی که کارواش از برندی معتبر تهیه شود و کاربر به درستی با آن کار کند، بعید است به این زودی دچار مشکل شود.

تعمیر پمپ کارواش صنعتی

مهم ترین قطعه کارواش صنعتی پمپ می باشد. وظیفه پمپ، انتقال آب با فشاری بسیار بالاتر از حد معمول است. مکانیزم کار پمپ به این صورت است که پیستون در حرکتی رفت و برگشتی، آب را مکش  و با فشاری بالاتر به بیرون پمپاژ می کند. اما چه علائمی نشان از خرابی پمپ می دهد و راه حل آن چیست؟

وجود نشتی در کارواش

کارواش صنعتی یک سیستم تحت فشار است که در دراز مدت ممکن است دچار نشتی شود. در صورتی که هرگونه نشتی را مشاهده کردید، خیلی سریع فکری برای تعمیر پمپ کارواش صنعتی و رفع نشتی آن کنید تا آب به قطعات حساس دستگاه نفوذ نکند و منجر به خسارت مالی بیشتر نشود.

تعمیر پمپ کارواش صنعتی

پدیده کاویتاسیون

کاویتاسیون یا حباب زایی در دستگاه های دواری که با سیالات سر و کار دارند، مانند پمپ یا توربین رخ می دهد. این فرایند به این صورت است که در مایعی با فشار پایین حباب تشکیل شده، و این حباب پس از ترکیدن انرژی خود را آزاد می کند. اما چرا و چگونه این پدیده رخ می دهد؟

در شرایطی که افت ناگهانی فشار وجود داشته باشد، فشار بخار مایع از فشار موضعی آن بیشتر شده و باعث تشکیل حباب های بخار می گردد. این موضوع برگرفته از قانون فشار است. یعنی در زمانی که فشار مایع کاهش می یابد، دمای تبخیر آن نیز کم می شود. یعنی اگر آب در فشاری معادل ۱ اتمسفر در دمای ۱۰۰ درجه تبخیر شود، در فشاری پایین تر زودتر به مرحله تبخیر می رسد. این موضوع در پمپ نیز اتفاق می افتد و با افت ناگهانی فشار، آب تبخیر شده و حباب تشکیل می شود.

خب این حباب ها وقتی به منطقه پر فشار منتقل شوند می ترکند و ممکن است باعث لرزش، آسیب به سیستم، خوردگی شدید فلزات و کاهش راندمان پمپ شوند. چند راه برای جلوگیری از این پدیده می توان پیشنهاد داد:

از افزایش دمای پمپ جلوگیری کنید. بالا رفتن دما باعث افزایش احتمال پدیده کاویتاسیون است.

دور موتور را زیاد نکنید. هرچه دور موتور بالاتر رود امکان حباب زایی نیز بیشتر می شود.

از عوامل ایجاد کننده اختلاف فشار جلوگیری کنید. شاید یک درز کوچک و ورود هوا یا خطای سیستمی بتواند به راحتی باعث افت فشار شدید شود و این پدیده را بوجود آورد.

سرویس های دوره ای برای کارواش و پمپ آن در نظر بگیرید تا مطمئن شوید تمامی اجزا به درستی کار می کنند.

خوردگی شدید به علت پدیده کاویتاسیون

کاهش خروجی آب

تغییرات ناگهانی فشار در قسمت خروجی یعنی نازل، می تواند به علت خرابی پمپ باشد. اما قبل از آن حتما نازل، شلنگ و تفنگی را چک کنید. ممکن است این لوازم به علت آلودگی های موجود در آب دچار گرفتگی شده باشند. اگر اینطور نبود به سراغ تعمیر پمپ کارواش صنعتی بروید.

گرم شدن پمپ

برای ایجاد فشار بالاتر سیال در خروجی پمپ های پیستونی، باید فشار ورودی نیز به حد کافی بالا، یعنی در حدود ۱ بار باشد. اگر فشار کم باشد پمپ داغ می کند و در صورتی که به هر دلیلی آب در قسمت ورودی قطع شود و پمپ خشک کار کند، خیلی سریع خراب می شود.

بای پس طولانی

در مواقعی که کاری با دستگاه ندارید، باید آن را خاموش کنید. روشن ماندن پمپ بدون آن که از نازل آبی خارج شود، باعث چرخش آب درون پمپ و در نتیجه گرم شدن آن می شود. این گرم شدن امکان آسیب زدن به سر سیلندر را افزایش می دهد و منجر به خسارت و خرابی پمپ خواهد شد.

راه های جلوگیری از خرابی پمپ

برای جلوگیری از تعمیر پمپ کارواش صنعتی و خرابی زود هنگام آن، به این نکات توجه کنید. فیلتر های دستگاه باید به طور مرتب تمیز شوند تا ذرات کوچک به داخل پمپ نفوذ نکند. ورودی آب سرد یا گرم را چک کنید و مطمئن شوید دمای آن از ۶۰ درجه سانتی گراد بیشتر نشود. قطر شلنگ باید مناسب باشد. کم بودن قطر شلنگ باعث افزایش فشار به پمپ خواهد شد. روغنکاری در موتورهای پیستونی به علت اصطکاک و گرمای زیادی که تولید می کنند بسیار مهم است. روغنکاری مانع داغ شدن بیش از حد و ساییدگی قطعات می شود. بعد از استفاده از دستگاه، سیال داخل آن را به طور کامل خالی کنید و مانع یخ زدگی مایع داخل آن شوید. در صورتی که هر یک از علائم خرابی پمپ را مشاهده کردید، خیلی سریع اقدام برای تعمیر پمپ کارواش صنعتی کنید و از بروز خسارت بیشتر جلوگیری نمایید.

نقشه شماتیک پمپ