جت واش صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

جت واش صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

جت واش صنعتی از جمله تجهیزات پر کاربرد در کارواش ها است. به طور کلی مصرف آب شهری به طور معمولی برای شست و شوی وسایل نقلیه سبب می شود تا مصرف آب تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کند. این در حالی است که استفاده از دستگاه جت واش سبب می شود ضمن تمیز کردن سریع وسایل نقلیه، مصرف آب نیز به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند.

نحوه عملکرد جت واش صنعتی

به طور کلی جت واش صنعتی به گونه ای طراحی شده است که فشار آب را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. به طور کلی در این کارواش ها آب از طریق ورودی ها وارد پمپ دستگاه می شود. الکتروموتور تعبیه شده در این دستگاه توان لازم برای گردش پروانه را ایجاد کرده و به این ترتیب فشار سیال تا حد قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. به طور کلی این تجهیزات در مقیاس صنعتی به نحوی طراحی شده اند که فشار آب را ۳۰۰۰ بار افزایش دهند.

مزایا و ویژگی های دستگاه جت واش

به طور کلی دستگاه جت واش صنعتی به سبب عملکردی که دارد، دارای ویژگی ها و قابلیت های گوناگونی است. از جمله مزایای استفاده از این دستگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت تنظیم فشار
  • کاهش میزان مصرف آب
  • کاهش میزان مصرف مواد شوینده
  • جلوگیری از آسیب دیدن بدنه
  • کیفیت بالای شست و شو
  • کاهش نیروی انسانی و در نتیجه هزینه ها
  • سرعت بخشیدن به فرآیند شست و شو

کاربرد جت واش صنعتی

کاربرد جت واش صنعتی

به طور کلی از جت واش صنعتی به دلیل ویژگی هایی که دارد می توان در صنایع گوناگون استفاده کرد. عموما از تجهیزات می توان در کارواش ها، منازل و حتی صنایع به منظور شست و شوی ماشین آلات، کارخانه و حتی جرم گیری تجهیزات صنعتی استفاده نمود.

انواع جت واش

به طور کلی دستگاه جت واش صنعتی بر اساس درجه حرارت آب و همچنین ظرفیت دستگاه دارای انواع گوناگونی است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جت واش آب گرم

از انواع جت واش صنعتی می توان به جت واش های آب گرم اشاره کرد. همانطور که از نام این دسته از تجهیزات مشخص است عموما به منظور شست و شو از آب گرم استفاده می شود. به طور کلی در این دستگاه به منظور افزایش درجه حرارت آب از هیتر استفاده می شود. به طور کلی استفاده از آب گرم در شست و شو مزایای عمده ای را به همراه دارد. عموما استفاده از آب گرم با فشار بالا سبب می شود تا هر گونه آلودگی مانند چربی ها و به ویژه آلاینده های سخت راحتی پاک شوند. از طرفی درجه حرارت بالا در این سیستم سبب می شود تا سطوح مورد نظر به طور کامل ضدعفونی شوند. در این سیستم ها عموما به منظور جلوگیری از آسیب دیدن تجهیزات داخلی و افزایش طول عمر دستگاه هیتر پس از پمپ قرار می گیرد.

جت واش آب سرد

از دیگر انواع جت واش صنعتی می توان به جت واش های آب سرد اشاره کرد. به طور کلی این دسته از کارواش صنعتی از لحاظ عملکردی کاملا مشابه با جت واش های آب گرم هستند با این تفاوت که در ساختار این دستگاه ها عموما از آب گرم و هیتر استفاده نشده است. عموما این تجهیزات به واسطه نداشتن هیتر از قیمت پایین تری در مقایسه با جت واش های آب گرم برخوردار هستند.

انواع جت واش صنعتی

نازل به کار رفته در واتر جت صنعتی

به طور کلی از نازل های گوناگونی استفاده شده است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نازل تخت

از جمله نازل هایی که در واترجت صنعتی استفاده شده است، می توان به نازل های تخت اشاره کرد. به طور کلی نازل های تخت عموما به منظور پاکسازی سطوح مورد استفاده قرار می گیرند. این نازل ها با پخش آب قادر هستند تا مساحت زیادی را تحت پوشش قرار دهند.

نازل سوزنی

از دیگر انواع نازل هایی که در جت واش صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به نازل های سوزنی اشاره کرد. عموما این نازل ها به نحوی طراحی شده اند که جریان آب را در یک نقطه متمرکز کنند. به همین دلیل عموما از این نازل ها برای عملیات هایی نظیر برشکاری و سوراخکاری ورق های فولادی استفاده می شود.