دیوار سبز چیست؟

پیشگفتار

استفاده از پوشش گیاهی برای زیبایی محیط اتفاق نوینی نیست. با این حال همیشه این روش توانسته است نظر انسان را به خود جلب کند. یکی از همین پدیده ها، دیوار سبز می باشد. هم اکنون استفاده از این دیوار به عنوان یکی از روش های تلفیق طبیعت با دکوراسیون مدرن مورد توجه قرار گرفته است. در این محتوا در خصوص این نوع دیوار توضیحاتی را به شما ارائه خواهیم داد.

استفاده از دیوار سبز در منزل
استفاده از دیوار سبز در منزل

دیوار سبز چیست؟

دیوار سبز در واقع دیوار های عمودی هستند که با پوشش گیاهی پوشیده شده اند. دیوار سبز معمولا انواع مختلفی دارند اما به طور کلی همه آنها به این شکل بنا شده اند. در واقع در ساختار این دیوار، گیاه سازنده در یک گلدان قرار می گیرد و بر روی دیوار گرفته و رشد می کند. به این ترتیب کل دیوار را فرا می گیرد و نقش خود را ایفا می کند. این دیوار ها به عنوان دیوار زنده هم معروف هستند و این امر به دلیل حالت پویایی و سرزندگی است که این دیوار ها ایجاد می کنند.

از دیوار سبز هم اکنون هم در محیط داخلی منازل و ادارات استفاده می شود و هم اینکه در محیط خارجی ساختمان می توان از آنها بهره برد. گاهی اوقات تنها از یک پوشش گیاهی در این دیوار ها استفاده می شود و به این ترتیب نیز حالت یکسان و زیبایی را به محیط می بخشند. گاهی نیز ترکیبی از چند پوشش گیاهی در ساختار دیوار سبز دخیل است. به این ترتیب با ایجاد یک دیوار ناشی از چند پوشش گیاهی رنگانگ، زیبایی دو چندانی به محیط خواهد بخشید.

استفاده از دیوار سبز جدا از تاثیراتی که بر روحیه انسان دارد، سبب می شود که محیط زیست نیز جانی دوباره در زندگی شهری پیدا کند. این امری است که معمولا جامعه شناسان به آن تاکید دارند.

دیوار سبز در مراکز خرید
دیوار سبز در مراکز خرید

مزایای دیوار سبز

بدیهی است که نخستین فایده استفاده از دیوار سبز، نقش موثر آن بر زیبایی است. تماشای پوشش گیاهی بر دیوار می تواند روحیه را تغییر دهد و قطعا رضایت شما را کسب نماید. مزایای این دیوار بسیار متنوع است که شاید بد نباشد آنها را بشناسید.

هنگامی که پوشش گیاهی بر دیوار خارجی منزل قرار می گیرد، در واقع مقداری هوا را در خود محفوظ می کند. این امر سبب می شود که اگر هوا در خارج از منزل سرد باشد، دیوار سبز اجازه انتقال سرما را به داخل ندهد. البته برعکس این امر نیز صادق است؛ این دیوار مانع از انتقال گرمای داخل به خارج می شود. به همین دلیل به عنوان یک عایق می تواند نقش خود را به خوبی ایفا نماید. همچنین ویژگی فوق سبب می شود که صدای کمتری نیز به داخل ساختمان نفوظ پیدا کند. بنابراین پوشش گیاهی روی دیوار از این نظر نیز کارایی دارد.

دیوار سبز نقش موثری هم بر جذب گاز های مضر دارد

این امر سبب می شود که در منازل و اداراتی که از دیوار سبز در آنها استفاده شده است، افراد احساس شادابی بیشتری داشته باشند. همچنین قابل ذکر است که این دیوار می تواند به راحتی با انواع دکوراسیون ها سازگاری پیدا نماید. به همین دلیل تفاوتی ندارد که دکوراسیون محیط کار یا منزل شما به چه سبکی باشد. استفاده از این نوع دیوار با ایجاد هماهنگی جایگاه خود را به سرعت پیدا خواهد کرد.

البته استفاده از دیوار سبز در ناحیه خارجی ساختمان ها دارای مزیت دیگری نیز می باشد. اگر از دیوار سبز در پوشش خارجی دیوار های ساختمان استفاده کنید، قطعا از ساختمان شما در برابر بارندگی ها و نور آفتاب محافظت خواهد کرد و این امر سبب می شود که خود ساختمان زیباتر باقی بماند. به همین دلیل می توان گفت استفاده از دیوار با پوشش گیاهی یک تیر و چند نشان است.

دیوار سبز سبب می شود که شهر بسیار زیباتر شود و منزل شما جایگاه برتری داشته باشد. در ادامه مکان هایی که می توانید در آنها از دیوار با پوشش گیاهی استفاده کنید به شما معرفی خواهد شد.

استفاده از دیوار سبز برای دیوار خارجی ساختمان
استفاده از دیوار سبز برای دیوار خارجی ساختمان

استفاده از دیوار با پوشش گیاهی برای چه مکان هایی مناسب است؟

طبق گفته طراحان و افراد فعال در حوزه دکوراسیون، استفاده از دیوار سبز برای محیط منازل، حیاط و ادارات می تواند کارایی داشته باشد. البته قابل توجه است که این دیوار در مکان های دیگر هم کارایی دارد. اگر شما قصد استفاده از این نوع دیوار را دارید، گزینه های شما اصلا محدود نیستند.

دیوار سبز را می توان در محیط کافی شاپ ها و رستوران ها نیز استفاده کرد. در واقع هم اکنون استفاده از این دیوار ها در کافه ها و رستوران ها امر رایجی نیست و این سبک دکوراسیون می تواند محیط شما را بسیار منحصر بفرد نماید. همچنین از این دیوار ها می توان در پشت بام ها و بالکن منازل نیز استفاده نمود. بنابراین همانطور که مشخص است، مکان استفاده از آن بسیار متنوع است و هرکس می تواند بنابر سلیقه، از این نوع دیوار در محیط های مختلف استفاده نماید.

آب نیرو مرجع با بهره گیری از نیروهای ارشد فنی و مهندسی خود محصولاتی با کیفیت بالا و منطبق بر استانداردهای جهانی ارائه نموده است. امیدواریم که توانسته باشیم گام های نوینی در عرصه صنعت ملی و بین المللی کشورمان برداشته باشیم.