لوازم پمپ کارواش صنعتی

کارواش صنعتی جزء تجهیزاتی است که کاربرد های زیادی دارد. این پمپ با فشار بالای آب در رفع کثیفی های سطوح مختلف به کار برده می‌شود. در پمپ کارواش صنعتی، انرژی مکانیکی به آب منتقل می‌شود و همین امر باعث می‌شود فشار آب تا حدود زیادی بالا برود. کار این پمپ، تمیز کردن با آب پر فشار، شست و شوی قوی با کف و در آخر هم جمع کردن کثیفی ها می‌باشد. در کارواش صنعتی توجه به دو فاکتور مهم مثل : فشار پاشش و سرعت پاشش آب بسیار مهم است.

هرچه فشار پاشش بیشتر باشد توان دستگاه در از بین بردن آلودگی های عمیق بیشتر خواهد بود و هرچه سرعت پاشش بیشتر باشد سرعت کار شست و شو هم بیشتر خواهد شد. امروزه با گران شدن پمپ کارواش اکثر افراد به فکر خرید قطعات پمپ و تعمیر آن هستند. اصلی ترین و مهمترین قطعات لازم پمپ صنعتی عبارتند از : سوپاپ، کاسه نمد، شاتون، میل شاتون، سرامیک، اورینگ و سرسیلندر.

اجزای اصلی کارواش صنعتی

۱ _ کارواش صنعتی

از اجزای اصلی پمپ، موتور پیستونی پر فشار و موتور الکتریکی محرک پمپ می‌باشد. نحوه کار به این صورت است که با وصل شدن موتور به برق، موتور الکتریکی کار می‌کند و یک چرخش در محور به وجود می‌آورد. وقتی محور پمپ به محور موتور کوپل شد با گردش خود باعث حرکت پیستون در سیلندر می‌شود. با حرکت پیستون در سیلندر، به آب فشار زیادی وارد می‌آید که از سر سیلندر خارج شده و این آب پر فشار با شلنگ و دسته لانس، برای شست و شو به کار می‌رود.

۲ _ کمپرسور باد

کمپرسور جزء لوازم کمکی است که با تولید باد پر سرعت و قوی، گرد و غبار، خاک و ذرات ریز را از روی سطوح و داخل یک حجم به بیرون می‌برد. برای انتقال هوای پر فشار به مخزن کف پاش از خروجی کمپرسور هم استفاده می‎‌شود. یک کمپرسور خوب باید موتورش در مکش هوا به داخل، قدرتمند باشد، مخزن آن ظرفیت لازم را داشته باشد و سطح فشار هوای تولید شده آن هم قوی باشد.

کمپرسور های باد

نمونه‌ای از لوازم پمپ کارواش صنعتی

۱_ کف پاش

برای رفع کثیفی های یک سطح باید از شوینده قوی استفاده کرد. وقتی آب با ماده شوینده ترکیب شود با یک مکانیزم به فشار بالایی برای پاشیده شدن می‌رسد که از آن می‌توان در کارواش های صنعتی استفاده کرد. یک مخزن خوب باید جنسی خوب و ضد زنگ و ظرفیتی کافی برای ذخیره کردن کف داشته باشد.

۲_ شیلنگ و دسته لانس

از شیلنگ برای منتقل کردن آب از پمپ پیستونی یا انتقال کف از کف ساز استفاده می‌شود. وسیله‌ای که به انتهای شیلنگ وصل است، دسته لانس می‌گویند. کار این دسته پاشش در یک خط مستقیم با فشار بالا روی سطوح است. یک شیلنگ خوب باید دارای ویژگی هایی مثل : مقاومت در برابر ضربه، جنس مرغوب بدنه، فشار و طول عمر خوب باشد.

۳ _ فیلتر آب ورودی

در قسمت ورودی پمپ صنعتی یک فیلتر وجود دارد. کار این فیلتر جلوگیری از ورود ناخالصی ها به داخل آب می‌باشد. یکی از مزایای فیلتر این است که مانع آسیب رسیدن به پمپ کارواش می‌شود.

آشنایی با اجزای پمپ کارواش صنعتی

۱_ نازل ها

کار نازل جهت دهی به آب پر فشار خروجی از پمپ می‌باشد. مدل پاشیدن آب در نازل ها با یکدیگر متفاوت است. با توجه به عملیات شست و شو و متناسب بودن آن با نوع نازل، در کیفیت و سرعت کار شست و شو نقش مهمی را ایفا می‌کند. هر چقدر زاویه پاشش کم و نزدیک به صفر باشد، لایه های عمیق تری را می‌توان تمیز کرد.

نازل

۲_ لنس ها

یکی از با اهمیت ترین اجزای کارواش صنعتی لنس ها می‌باشند. لنس نقش رابط بین شیلنگ فشار قوی و نازل را دارد. به دلیل ساختار های متفاوت لنس ها، جاهایی که امکان دسترسی به آنها سخت است را فراهم می‌کند. جنس لنس از فولاد ضد زنگ می‌باشد چون با آب ارتباط مستقیم دارد.

۳_ موتور

موتور کار روشن شدن پمپ را می‌کند و در دو نوع بنزینی و الکتریکی وجود دارد. کارواش های صنعتی قوی موتور دیزلی دارند.

مزایای پمپ صنعتی

  • ایمن بودن سیستم پوششی آن که از سوختگی جلوگیری می‌کند.
  • مرغوب بودن جنس بدنه که باعث افزایش طول عمر آن می‌شود.
    کیفیت بالا
  • داشتن ظاهری زیبا

پمپ های به کار رفته در کارواش صنعتی

۱ _ پمپ های لغزان

این پمپ ها قدرت فشار پاشش آب در حدود ۲۵۰ بار را دارند و در صنعت به کار می‌روند. این پمپ حجم کم و خرابی پایینی دارد. اگر از این پمپ، ۲ ساعت در هفته استفاده شود عمر مفیدش ۳ سال خواهد بود.

۲ _ پمپ های پلانجری

این پمپ یک سیلندر و یک پلانجر استوانه‌ای دارد. این استوانه با سطح صافی که دارد از بین آب به صورت رفت و برگشت عبور می‌کند و برای حرکت رفت و برگشت خود از سیستم میل لنگ استفاده می‌کنند.

پمپ پلانجری