معرفی انواع پمپ صنعتی و کاربرد آن ها

معرفی انواع پمپ صنعتی

انواع پمپ صنعتی تجهیزات هیدرولیک هستند که با انرژی مکانیکی که توسط موتور تامین می شود، سیالات مختلف را با انرژی و فشار بالا عبور می دهند. پمپ ها برای انتقال و جابجایی سیالات تراکم ناپذیر کاربرد دارند. سیالاتی که توسط پمپ منتقل می‌شوند ممکن است خالص یا به صورت ترکیبی از مواد جامد دارای چگالی و دما باشد. مصارف انواع پمپ صنعتی از ساختمان های ساده جهت آبرسانی تا انتقال صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه و گاهی انتقال نفت خام می باشد. به طور کلی پمپ صنعتی بر اساس مکانیزم و هندسه به دو دسته تقسیم می شود.

۱٫ پمپ صنعتی جابجایی مثبت

۲٫ پمپ صنعتی دینامیکی

انواع پمپ صنعتی جابجایی مثبت

پمپ ها بر اساس نحوه انتقال انرژی به صورت زیر دسته بندی می شوند.

• نوعی پمپ که در آن انتقال انرژی سیال متناوب یا دوره ای است.

• نوعی پمپ که حجم محفظه پمپ را کاهش میدهد و در نتیجه با افزایش فشار سیال را منتقل میکند.

• در این نوع پمپ تغییر حجم محفظه بین خطوط لوله فشار و سیستم مکنده ایجاد می شود.

آشنایی با انواع پمپ جابجایی مثبت

پمپ صنعتی جابجایی مثبت به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شود

۱- پمپ رفت و برگشتی

۲- پمپ چرخشی

پمپ رفت و برگشتی

پمپ صنعتی رفت و برگشتی نیروی محرک لازم خود را از طریق موتورهای الکتریکی تامین می کند. در این مدل پمپ، میل لنگ با چرخش خود باعث جلو و عقب رفتن پیستون در سیلندر می‌شود که به این فرایند حرکت رفت و برگشتی می گویند. مکشی که در سیلندر ایجاد میشود ناشی از عقب رفتن پیستون است و در نتیجه باعث می‌شود که مایع به داخل سیلندر کشیده شود. در پمپ رفت و برگشتی حجم انتقال یافته ثابت است. اما از آنجایی که دامنه حرکت عضو رفت و برگشتی قابل تنظیم با مکانیزمی است این پمپ ها اولین گزینه برای سرویس های تزریق می باشند. از معایب پمپ های رفت و برگشتی وابستگی آن ها به عملکرد شیر یکطرفه است.

انواع پمپ صنعتی رفت و برگشتی

۱٫ پمپ های پیستونی

۲٫ پمپ های پلانجری

۳٫ پمپ های دیافراگمی

پمپ صنعتی پیستونی در مقایسه با پمپ پلانجری تفاوت زیادی ندارد. پمپ پیستونی با فشار کمتر نسبت به پمپ پلانجری سیالات مختلف را منتقل می کند. کاربرد پمپ های پیستونی در انتقال نفت خام و پمپ هیدرولیکی برای ماشین آلات سنگین است.

پمپ های صنعتی

پمپ پلانجری

پمپ های پلانجری از طریق میل لنگ و میل پیستون ( حرکت دورانی را به حرکت رفت و برگشتی تبدیل می کند) نیروی دورانی موتور را به پیستون منتقل می کنند. پمپ های پلانجری برای پمپاژ سیالاتی که مقاومت انتقال بالایی دارند انتخاب مناسبی است. پمپ های پلانجری از خانواده پمپ جابجایی مثبت هستند و سیال را با بیشترین فشار انتقال می کنند.

معرفی انواع پمپ صنعتی دیافراگمی

این پمپ ها بر اساس تعداد دیافراگم به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند

۱٫ دیافراگم تکی

۲٫ دیافراگم دوبل یا دوتایی

پمپ صنعتی دیافراگمی دارای بالاترین درجه نشت بندی است که در بین پمپ های تزریق در صنعت نفت و گاز رایج ترین پمپ میباشد. در بین دو دیافراگم پمپ دیافراگمی دوبل، لایه نازکی از روغن وجود دارد. پایداری این پمپ به دلیل وجود سنسور Rupture detector در بین دو دیافراگم است. از پمپ دیافراگمی می توان تا اختلاف فشار ۲۵۰bar استفاده کرد. از مزایای مثبت این پمپ قدرت نشت بندی بالای آن است که برای منتقل کردن مواد خطرناک مناسب است.

پمپ چرخشی

پمپ صنعتی چرخشی مکانیزم چرخشی دارد. پمپ صنعتی چرخشی به دلیل خلا ایجاد شده توسط چرخ دنده ها می تواند مایعات را منتقل کند. پمپ های چرخشی مزیت انتقال سیالات چسبناک را دارند که باعث شده این پمپ بسیار کارآمد باشد. در این پمپ با افزایش ویسکوزیته یعنی مقاومت بالای مایعات برای انتقال سرعت گردش بالاتر رفته و سیال منتقل میشود. پمپ های چرخشی گروهی از انواع پمپ صنعتی جابجایی مثبت هستند و خود این پمپ ها به شکل زیر دسته بندی می شود.

• پمپ چرخشی تک موتوره؛ اسکرو، پیستونی vane، felexible، peristaltic

• پمپ چرخشی چند موتوره؛ دنده ای، لوب، اسکرو، circumferential piston

پرکاربردترین گروه پمپ های چرخشی شامل پمپ اسکرو، پمپ دنده ای، پمپ تیغه ای و پمپ گوشواره ای است.

مصارف پمپ صنعتی

معرفی پمپ های دینامیکی

در این پمپ ها انتقال انرژی به سیال به صورت مداوم است. پمپ های دینامیکی با سرعتی که به سیالات منتقل می شود آن ها را جا به جا میکنند. از مزیت های پمپ دینامیکی تولید جریان بالا به صورت پیوسته می باشد. سرعتی که پمپ دینامیکی به سیال وارد می کند باعث می شود تا سیالات با فشار زیادی منتقل شوند. دو نوع مهم پمپ های دینامیکی پمپ محوری و گریز از مرکز می باشند.

در این پمپ با استفاده از یک پروانه گردان افزایش فشار سیال امکان پذیر می شود. با چرخش این پروانه ها تیغه های متحرک فشار سیال را زیاد میکنند و به همین ترتیب سیالات با شتاب انتقال می یابند. این پمپ ها به سه دسته پمپ سانتریفیوژ، پمپ محیطی و پمپ خاص تقسیم می شوند.