پمپ تراکتوری

این نوع پمپ ها بوسیله گیربکس به گاردان تراکتور کوپله میشود .که در ادامه به توضیح برخی از  انواع پمپ تراکتوری میپردازیم:

 

پمپ های کوچک خانگی

کمبود آب و افت فشار آب در منازل یکی از مشکلاتی است که  برای رفع این مشکل و کنترل فشار آب می‌توان  از پمپ های کوچک خانگی در منازل استفاده کرد .

یک پمپ کوچک که نیم اسب و تک فازباشد  می‌تواند فشار آب مناسبی را  تامین کند که با توجه به ارتفاع آپارتمان صورت می‌گیرد به این صورت که مثلاً اگر واحد شما در طبقات بالاتر ساختمان باشد  باید ارتفاع خود را در نظر بگیرید وبا پمپ کوچکی که تهیه میکنید  بتوانید  با قدرت  آب را به طبقه خودتان برسانید  . این پمپ های کوچک خانگی  تکفاز هستند و بازه قدرت‌ آنها  از نیم تا حداکثر یک و نیم اسب بخار است و ارتفاع‌ پاشش این پمپ ها حداکثر ۳۵ متر است.

برای اطلاع از قیمت تجهیزات کارواش کلیک کنید.

از جمله مشکلات پمپ های چینی صدا دار بودن آنهاست درحلیکه پمپ های ایتالیایی صدای کمتری دارند ولی از نظر قدرت برابر همند. مشکل بزرگ پمپ های بی کیفیت این است که سیم پیچ موتور آن یا الکتروموتور آن از جنس آلومینیوم است که   نسبت به الکتروموتور هایی با سیم پیچ مسی ،طول عمر کمتری دارند . یک الکتروپمپ خانگی چینی از لحاظ کیفیت تفاوتی با پمپ های آلمانی و ایتالیایی ندارد ولی از نظر هزینه  می‌صرفد.

 

برقکشی پمپ تراکتوری تک فاز خانگی

نصاب پمپ ، پمپ را به برق متصل میکند. پمپ های خانگی کوچک با برق V۲۲۰ کار میکنند. مدار برق طبق تصویر و نقشه ای که روی الکتروموتور پمپ چپ درج شده بسته می‌شود. چرخش الکتروموتور خلاف جهت عقربه های ساعت است اغلب الکتروموتورهای تکفاز در برابر ارتعاشات و اختلالات شبکه برق مقاوم هستند .

زمانی که پمپ روشن می شود باید در قسمت پروانه آن پر از آب باشد در غیر این صورت پمپ عمل پمپاژ را انجام نمیدهد. قسمت پروانه که مکش پمپ هوا قرار دارد باید هواگیری شود. این عمل را می‌توان به وسیله پیچی که در قسمت بالای پمپ است انجام داد به این صورت که پیچ را باز میکنیم و یک قیف درونش قرار داده و درون آن آب می ریزیم .

برای پمپ هایی که در مسیر شبکه لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان هستند نیازی به هواگیری نیست فقط باید جریان آب به داخل پمپ تنظیم شود  و سپس پمپ را روشن کنیم. هیچ وقت نباید پمپ خالی کار کند اگر این اتفاق افتاد پمپ را باید خاموش کنیم و پس از اینکه قسمت مکش پمپ پر از آب شد بار دیگر پمپ را روشن میکنیم یااول هواگیری میکنیم و بعد پمپ را روشن میکنیم .

 

موتور پمپ های بنزینی و گازوئیلی

در مناطق کشاورزی که  برای پمپاژ آب ازرودخانه به طرف مزرعه دسترسی به برق نیست ،

برای تامین برق میتوان از ژنراتورهای بنزینی یا ژنراتور هایی که به تراکتور متصل میشوند استفاده کرد.  اما  استفاده از موتور پمپ های بنزینی و گازوئیلی راه حل ساده تری هم برای تامین برق مزارع است . با توجه به قیمت بالای بنزین و مصرف بالای آب موتور پمپ های گازوئیلی می‌تواند برای استفاده مناسب و بصرفه تر باشند . مصرف گازوئیل مقرون به صرفه تر است تا مصرف بنزین ترجیحا از گازوئیل استفاده میکنیم مگر در مواقع  خاص که باید از بنزین استفاده  کرد .
موتور پمپ هایی که در بازار پیدا میشوند اغلب چینی هستند و پیدا کردن موتور پمپ های ژاپنی اصل در کشور ما کار دشواری است . پارامترهای فنی موتور پمپ ها روی جعبه آنها نوشته شده است .

پمپ تراکتوری فشار قوی

برای طرح هایی مثل اجرای مه پاش که در گاوداریهای بزرگ و مرغداری های بزرگ یا گلخانه ها انجام میشود از پمپ های با فشار قوی استفاده میگردد چون نیاز به فشار بالایی دارند .  پمپ های معمولی این میزان فشار را نمی‌توانند تولید کنند مثلاً برای پمپاژ آب در کارواش و شستشوی اتومبیل ها نیازمند فشار بالا ست که پمپ های سانتریفیوژ مطلقا نخواهند توانست چنین فشاری تولید کنند.

لذا پمپ های متفاوتی برای این فشار در بازار موجود هستند که پمپهای پیستونی نام دارند این پمپ ها توانایی  مکش قوی دارا میباشند و بااینکه حجم آب انتقال یافته بالایی ندارند ولی فشار بسیار بالایی تولید می کنند . اینگونه پمپ ها  به موتورهای بنزینی متصل میشوند والبته  الکتروموتورهای برقی هم کوپله می شوند.
در موارد صنعتی که مایعات شیمیایی و یا اسیدی با فشار و دمای بالا  باید انتقال داده شود میتوانیم این  پمپ ها رامورد استفاده قرار دهیم .

پمپ های کشاورزی

نیاز به افزایش فشار آب برای  اجرای آبیاری تحت فشار  امری ست  که توسط پمپ تراکتوری صورت میگیرد .

برای اجرای هرگونه آبیاری تحت فشار باید فشار آب از فشار محیط  بالاتر برود که فشار محیط برابر یک اتمسفر میباشد بعضی از این گونه های آبیاری  به کمک ارتفاع مخازن صورت می‌گیرند ولی پر کردن همان مخزن نیز به هر حال نیاز به پمپ دارد بعضی را هم به کمک استخر انجام می‌دهند برای آبیاری به وسیله آب چاه نیز از پمپ های شناور استفاده می‌کنند  آبیاری قطره ای نیاز به فیلتر اسیون دارد که  فیلتراسیون آب  را تصفیه می‌کند . معمولا  نیاز به فشار آب بالایی دارند به خاطر همین از پمپ های سه اسب یا بیشتر استفاده میشود .
متناسب ترین پمپ برای آبیاری باید با توجه به حجم  آب مصرفی  مزرعه انتخاب شوداگر پمپی که حجم مصرفی  آن بیشتر از حجم آبی که در مزرعه مصرف می‌شود باشد  در طرح مورد استفاده قرار گیرد ، آن پمپ آسیب می‌بیند.