مه پاش ضد عفونی چیست و چه کاربردی دارد؟

مه پاش ضد عفونی یک وسیله بسیار کاربردی مخصوصا در این روزهای کرونایی است. به کمک این مه پاش ها به راحتی می تواید مواد ضد عفونی کننده را اسپری کنید به طوری که کل سطح را در بر بگیرد.
مه پاش ضد عفونی کننده قسمت های مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. استفاده از این قطعات در هر مه پاش ضروری است.
نکته ای که باید هنگام تهیه تجهیزات مه پاش ضد عفونی کننده در نظر بگیرید, آن است که باید حتما از پمپ صنعتی استفاده شود و نمی توانید از پمپ کارواش خانگی برای این مه پاش ها استفاده کنید.
مورد دیگر آن است که پیشنهاد می شود از نازل های هد استیل استفاده کنید تا کیفیت و عمر دستگاهتان افزایش پیدا کند.

انواع مه پاش

در مقالات گذشته درباره مه پاش به طور مفصل صحبت کرده ایم و کاربردهای آن را بررسی کردیم.
به طور کلی دو نوع مه پاش داریم که هر کدام خود, انواع مختلفی دارند:
مه پاش دستی: اهرم به کار رفته در این مه پاش ها به صورت دستی کار می کند و انرژی مورد نیاز برای کارکرد مه پاش از طریق فشار دست وارد دست تامین می شود. اصولا برای کارهای خانگی از آن استفاده می شود و در اندازه های کوچک طراحی و ساخته می شوند.
مه پاش برقی: این مه پاش ها همگی به یک منبع انرژی نیاز دارند و برای کارهایی مانند مرطوب کردن محیط, سم پاشی, ضدعفونی کردن, کود پاشی و … در باغ ها, مزارع و گلخانه ها استفاده می شود.

انواع مه پاش برقی

در ادامه به معرفی مختصری از مه پاش های برقی می پردازیم:

مه پاش پروانه ای و دیسکی

اساس کار این مه پاش ها بر پایه فن ها یا پروانه های آن است که به کمک آن ها آب را در فضا پخش می کنند.

مه پاش نازلی

این مه پاش ها اصولا دارای سیستم تصفیه آب هستند. این مه پاش ها دارای یک نازل و کمپرسور آب هستند و آب از طریق نازل ها در محیط پخش می شوند.

مه پاش التروسونیک

جدیدترین مدل تولید شده مه پاش ها, الکتروسونیک است. این مه پاش ها با کمک امواج فراصوت کار می کنند که آب را به بخار تبدیل می کند و باعث ایجاد رطوبت می شود.

مه پاش صنعتی

مه پاش های صنعتی جزء دسته مه پاش های برقی به حساب می آیند. از این مه پاش بیشتر جهت خنک کردن دستگاه ها و دام ها و … استفاده می شود. این دستگاه ها بسیار پیچیده و بزرگ هستند و با نیرو برق کار می کنند.

انواع مه پاش دستی

در ادامه به معرفی مختصری از مه پاش های دستی می پردازیم:

مه پاش سبک

توجه داشته باشید که وزن دستگاه مه پاش به دلیل تنوع بالا, وزن های مختلفی نیز دارند. میزان وزن دستگاه ها بر سرعت و نحوه عملکرد آن ها تاثیر می گذارد. از این مه پاش ها اغلب در مه پاش های دستی و دوشی استفاده می شود. به عنوان مثال مه پاش ضد عفونی جزو مه پاش های سبک و دستی است.

دستگاه مه پاش فوگر

این نوع مه پاش جزو دسته مه پاش های دستی است که اتفاقا وزن سبکی نیز دارد. می تواند هر مایعی را پخش کند. از این نوه برای گندزدائی, سم پاشی, ضدعفونی و … استفاده می شود. مقاومت این مه پاش ها بسیار بالا است .

مه پاش فشار قوی

مه پاش های فشار قوی, بر اساس میزان فشاری که وارد می کنند انواع مختلفی دارند.
نوع کم فشاری تقریبا برابر با ۵ دارد. . به عنوان مثال مه پاش ضد عفونی نوعی مه پاش کم فشار است.
در حالیکه مه پاش فشار قوی, فشاری که وارد می کند برابر با ۱۵۰ بار است. از مه پاش فشار قوی معمولا در صنایع استفاده می شود.

نازل مه پاش

نازل مه پاش از پرکاربردترین قطعات به کار رفته در مه پاش ها است. نازل ها در جاهای مختلفی نصب می شوند که به منبع و کمپرسور آب وصل می شود و با باز کردن آن, آب با فشار زیادی به شکل بخار در محیط پخش می شود.