نکات مهم در مورد آبیاری قطره ای

مقدمه

یکی از نکات مهم در رشد و پرورش گیاهان و درختان، نحوه آبیاری آنها می باشد. در سال های اخیر، به علت افزایش صنعتی شدن شهرها و گرمای روز افزون کره زمین، مقدار بارندگی کمتر شده است. برای این منظور، سیستمی به نام آبیاری قطره ای را جایگزین روش های سنتی، برای آبرسانی به گیاهان استفاده می کنند. سیستم آبیاری قطره ای مزایای بسیاری دارد و علاوه بر آبرسانی به گیاهان، قابلیت کوددهی را نیز دارا می باشد. در این مقاله، توضیحاتی در مورد ویژگی ها و مولفه های مختلف این سیستم آبرسانی، ارائه می کنیم.

آبیاری قطره ای چیست؟

آبیاری قطره ای، سیستمی نوین می باشد که به وسیله آن، گیاهان در زمان بندی مدیریت شده و در مقداری معین، آبرسانی می شوند. در این سیستم، ّآب داخل منبع یا چاه، به داخل لوله هایی که در بالای سطح زمین کارگذاشته شده اند، جاری می شود. آب داخل لوله ها به وسیله قطره چکان های مختلف، آبیاری را به صورت گسترده و با فشاری کنترل شده انجام می دهند. اگرچه، برای آبرسانی در این سیستم، تجهیزات مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

در سیستم آبیاری قطره ای، به دلیل مدیریت زمان و مقدار آبرسانی، محصولات با کیفیت تری بدست می آید.
در سیستم آبیاری قطره ای، به دلیل مدیریت زمان و مقدار آبرسانی، محصولات با کیفیت تری بدست می آید.

آبیاری قطره ای برای چه محصولاتی مفید است؟

تقریبا تمامی گیاهان و درختان را می توان به وسیله سیستم آبیاری قطره ای، آبرسانی کرد. در این سیستم، به دلیل مدیریت زمان و مقدار آبرسانی، محصولات با کیفیت تری بدست می آید. به وسیله این سیستم آبرسانی، تبخیر آب کاهش می یابد، علف های هرز کمتر رشد می کنند و کوددهی با شرایط بهتری انجام می شود. تمامی این موارد، باعث افزایش کیفیت محصولات کشاورزی می شود و این نکات برای تمامی محصولات کشاورزی مهم می باشد. با توجه به مواردی که گفته شد، سیستم آبیاری قطره ای برای تولید سبزیجات و میوه ها به شدت پیشنهاد می شود.

سیستم آبیاری قطره ای، انعطاف پذیر می باشد و برای شرایط مختلف زمین های کشاورزی کارایی دارد.
سیستم آبیاری قطره ای، انعطاف پذیر می باشد و برای شرایط مختلف زمین های کشاورزی کارایی دارد.

تجهیزات آبیاری قطره ای

هدف سیستم آبیاری قطره ای، تحویل آب مورد نیاز گیاه در زمان بندی مناسب می باشد. برای این منظور، لوازم و تجهیزات مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از تجهیزات وظیفه معینی دارد و برای کاربردی خاص در این سیستم استفاده می شود. به صورت کلی، تجهیزات آبیاری قطره ای شامل پمپ، سیستم فیلتراسیون، لوله اصلی، لوله های فرعی، قطره چکان و اتصالات می باشند. هر کدام از آنها انواع مختلفی دارند و با توجه به شرایط آبیاری زمین، باید گزینه مناسب انتخاب شود.

شیوه آبرسانی در آبیاری قطره ای بسیار ساده می باشد. نحوه عملکرد آن، به این صورت می باشد که در ابتدا، آّب به وسیله پمپ از درون منبع آب یا چاه مکیده می شود و به درون لوله اصلی جریان می یابد. لوله اصلی، آب را به درون لوله های فرعی می فرستد. تمامی لوله های فرعی، تحت فشار آب قرار می گیرند. در انتهای لوله های فرعی، قطره چکان ها نصب شده اند و آبیاری به وسیله این لوازم قابل تنظیم، انجام می گیرد. تمامی این تجهیزات به وسیله اتصالات مختلف به هم وصل شده اند. شیرآلات مختلفی نیز برای هدایت و باز و بسته شدن آب در این سیستم مورد استفاده قرار می گیرند.

سیستم آبیاری قطره ای جایگزین روش های سنتی برای آبرسانی به گیاهان شده است.

مزایا

همانطور که گفته شد، سیستم آبیاری قطره ای مزایایی بسیار زیادی نسبت به سیستم های سنتی دارد. شاید در ابتدا، هزینه اولیه بابت راه اندازی این سیستم، برایتان زیاد به نظر برسد اما با توجه به تحقیقات انجام شده، در طول مدت، سیستم آبیاری قطره ای از لحاظ هزینه، به صرفه می باشد. در این سیستم، میزان مصرف آب، انرژی و کود پایین می آید و به مقدار نیازی که گیاه می خواهد، مورد استفاده قرار می گیرد و در این صورت، راندمان کار بالاتر می آید. در این سیستم، آب به منطقه ریشه گیاه می رسد و این موضوع باعث عدم آفت زدگی و به وجود آمدن کیفیتی مطلوب برای گیاه می شود.

یکی دیگر از مزایای آبیاری قطره ای، قابلیت تطبیق پذیری آن می باشد. زمین هایی که برای کشاورزی یا رشد و پرورش گیاهان، مورد استفاده قرار می گیرند، دارای شکل های هندسی مختلفی هستند و در شرایط آب و هوایی متفاوتی قرار دارند. سیستم آبیاری قطره ای، انعطاف پذیر می باشد و برای هر کدام از زمین های کشاورزی کارایی دارد. در نهایت، یکی از مزایای مهم این سیستم، قابلیت کوددهی می باشد. به مانند آبرسانی به گیاهان، در این سیستم، با استفاده از کود های مایع، می توان عملیات کوددهی را در زمان بندی مناسب و به مقدار احتیاج گیاه انجام داد.

تقریبا تمامی گیاهان و درختان را می توان به وسیله سیستم آبیاری قطره ای، آبرسانی کرد.
تقریبا تمامی گیاهان و درختان را می توان به وسیله سیستم آبیاری قطره ای، آبرسانی کرد.

منبع
https://www.agrivi.com