نکاتی درباره نگهداری از گلدان‌های آپارتمانی

رازهایی درباره نگهداری از گلدان‌های آپارتمانی

اگر نحوه نگهداری از گلدان‌های آپارتمانی را بدانید، در زمان خیلی کمی خانه و فضای آپارتمان شما لبریز از حس شادابی و طراوت خواهد شد. وقتی در گوشه‌ای از خانه خود، میزبان طبیعت باشید آرامشی وصف ناپذیر به شما القاء خواهد شد. گل‌ها و گیاهان ضمن طراوت بخشیدن به فضای خانه، هوای خانه را نیز تصفیه می‌کنند و محیط سالمی را در اختیار شما می‌گذارند. نکته‌ای که این جا برجسته می‌شود، نحوه نگهداری از این گیاهان است.

گل و گیاه‌هان آپارتمانی دارای برخی صفات انسانی هستند. یک گل می‌تواند بسیار سازگار و منطبق با طبیعت پیرامون خود باشد و دیگری بسیار حساس و حتی لوس. یک گل به نور و دما حساس است و دیگری نیاز به رطوبت بالایی دارد.

نگهداری از گلدان‌های آپارتمانی دانش خود را می‌طلبد!

اولین درسی که این نوشتار درباره نحوه نگهداری از گلدان‌های آپارتمانی به مخاطبین خود می‌دهد، این نکته است؛ گیاهان خود را بشناسید! گیاهان مانند یک نوزاد نیاز به توجه ویژه و مراقبت‌های اصولی دارند. لطفا قبل از خرید هر گونه گل و گیاه آپارتمانی درباره آن مطالعه و تحقیق کنید. ببینید چقدر خانه شما می‌تواند مایحتاج گل مورد نظر شما را تامین کند. میزان نور، هوایی که در خانه شما رد و بدل می‌شود و ….. را بررسی کنید.

متناسب با امکاناتی که دارید، گل و گیاه مورد نظر خود را تهیه نمایید. نکته دیگر اینکه در هنگام خرید حتما برگ‌ها، ساقه‌ها، خاک و گل‌های گلدان را بررسی کنید. هیچ نوع لک یا آفتی نباید روی ساقه‌ها، گل و برگ دیده شود. درباره نحوه آبیاری، میزان نور و … از فروشنده سوالاتی بپرسید. زهکشی گلدان و نوع خاک باید مطابق با نیاز گل انتخاب شده باشد.

برای داشتن گل های شاداب و زنده لازم است دانش خود را در این حوزه بالا ببرید
برای داشتن گل های شاداب و زنده لازم است دانش خود را در این حوزه بالا ببرید

آبیاری اصلی مهم در نگهداری از گلدان‌های آپارتمانی

یکی از نکات مهم درباره نگهداری از گلدان‌های آپارتمانی نحوه آبیاری آنهاست. وقتی شناخت شما از گل کافی باشد، گیاه خود را به اندازه نیاز او آب خواهید داد. نوع زهکشی و میزان خروج آب از کف گلدان نیز مسئله مهمی است. اگر خاک گلدان سبک و شنی باشد، خیلی زود آب از آن خارج می‌شود. همه گل‌ها و گیاهان نیازی به خاک شنی ندارند.

حتی اگر شما به موقع گل را آبیاری کنید اگر نوع خاک یا زهکشی آن ایراد داشته باشد، با مرگ گیاهانتان مواجه خواهید شد. زمانی، آبیاری می‌تواند اثربخش باشد که شما درباره نوع خاک، زهکشی و میزان آبدهی گل و گیاه اطلاعات به دست آورده باشید. برای آبیاری گل و گیاهان چند نکته وجود دارد که برای همه گل ها عمومیت دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

آبیاری صحیح و اصولی

نگهداری از گلدان‌های آپارتمانی با یک آبیاری صحیح و اصولی شروع می‌شود؛ مثلا آب  تایمر آبیاری باید به دمای محیط رسیده و فاقد هر گونه کلر باشد. آب سرد، گیاه شما را دچار شوک می‌کند. این شوک خودش را به صورت ریزش برگ‌ها و ظاهر شدن برخی لکه‌ها روی گل و گیاه نشان می‌دهد. نکته دیگر این که آب را کم‌کم به گیاه بدهید. هیچ وقت آب را مستقیم روی گیاه و روی ساقه و تنه آن نریزید. آبدهی را از حاشیه گلدان شروع کنید و هرگز به مرکز گلدان که گیاه کاشته شده است، نزدیک نشوید. ریشه گیاه می‌تواند رطوبت مورد نیاز خود را جذب کند.

نور کافی در اختیار گل‌ها و گیاهان تان قرار دهید!

یکی دیگر از اصول نگهداری از گلدان‌های آپارتمانی، تامین نور کافی برای آن‌ها است. همه گل و گیاهان به نور احتیاج دارند اما برخی نیاز بیشتری به دریافت نور دارند. برخی گل‌ها نیز می‌توانند نور کمی دریافت کرده و باز هم سرحال و شاداب باقی بمانند. همه گیاهانی که گل می‌دهند، نور دوست هستند و بدون آن از گلدهی می‌افتند. بنابراین اگر در خانه گل‌هایی مانند شاه پسند و شمعدانی دارید، حتما نور کافی در اختیار آنها بگذارید.

حضور گل در خانه باعث القاء حس آرامش می شود
حضور گل در خانه باعث القاء حس آرامش می شود

نوع خاک برای هر گل و گیاهی متفاوت است!

یکی دیگر از فاکتورهایی که شما را در نگهداری از گلدان‌های آپارتمانی موفق می‌دارد، شناخت نوع خاک برای هر گلدان است. برخی گل‌ها نیاز به خاک شنی دارند مانند کاکتوس ها و برخی نیاز به خاک هایی دارند که غنی و سرشار از مواد مغذی باشند. همیشه از خاک‌هایی استفاده کنید که بهداشتی و قارچ کشی شده باشند. برخی خاک‌ها دارای ترکیبات متنوعی هستند که ریشه، در آنها رشد خوبی داشته و به راحتی می‌تواند مواد مغذی و رطوبت لازم را جذب کند. همچنین هر چند وقت یکبار وقتی که گل و گیاه به خوبی رشد کرد، می‌توانید خاک گلدان را عوض کنید. متناسب با سایز گل، سایز گلدان را نیز تعویض کنید و خاک کهنه و فاقد مواد مغذی را دور بریزید.

تامین نور کافی برای گل های آپارتمانی ضروری است
تامین نور کافی برای گل های آپارتمانی ضروری است

چه میزان هوا برای گیاهان مورد نیاز است ؟

این که هوا رد و بدل شود و به اندازه کافی در خانه جریان هوا داشته باشد نیز از اصول نگهداری از گلدان‌های آپارتمانی است. برخی گل‌ها مانند حسن یوسف نیاز به گردش هوا دارند. در غیر این صورت ساقه‌های لطیف و شکننده آنها مورد هجوم آفتی به نام شپشک قرار می‌گیرد. گلدان‌ها را در مکانی قرار دهید که نزدیک به پنجره یا درب تراس باشد. دمای خانه نیز باید به اندازه کافی مطلوب باشد وگرنه گیاه دچار شوک ناشی از تغییر ناگهانی دما می‌شود. توجه داشته باشید، وزش مستقیم باد کولر می‌تواند برای گل‌ها و گیاهان شما مضر باشد.

امراض و آفات گل‌ها و گیاهان را بشناسید!

نکته مهم دیگری که در اصول نگهداری از گلدان‌های آپارتمانی باید به آن توجه داشت، شناخت امراض، آفات و نوع کودها است. اگر درباره این مسئله به خوبی مطالعه کنید، می‌توانید قبل از این که گل‌ها و گیاهانتان دچار مرض شوند، آنها را نجات دهید. کودها را بشناسید و درباره زمان دقیق کوددهی گل و گیاه اطلاعات لازم به دست آورید. برخی کودها مناسب بعضی از گل‌ها می‌باشند و نمی‌توان از یک کود برای همه گیاهان استفاده کرد. تعداد دفعات و میزان کوددهی نیز باعث می‌شود تا گل و گیاه به خوبی رشد کرده و سرحال و شاداب باقی بمانند.