چند نکته درباره آبیاری گلدان آپارتمانی

برای آبیاری گلدان آپارتمانی، نکات ریز و درشت متعددی وجود دارد. هر بار که می خواهید گلدان های آپارتمانی خود را آبیاری کنید، باید بدانید در چه ساعت از روز و چند بار در هفته این کار را انجام بدهید. باید توجه داشته باشید که نیاز گل و گیاهان آپارتمانی به آب با هم متفاوت هستند. نوع خاک، میزان نوردهی، نوع گیاه و …می توانند این نیاز را تغییر دهند.

برخی از گیاهان آب دوست هستند. برخی دیگر تنها رطوبت را می پسندند. گل هایی هستند که نیازی به آبیاری زیاد ندارند و با سیراب شدن دچار آفت، سوختگی در برگ ها، ریزش برگ و … می شوند. نکات بسیار زیادی است که اگر به آن توجه نکنید، گلدان زیبا و پرطراوت شما در کمترین زمانی تبدیل می شود به یک گیاه آفت زده، بی حال و در حال جان دادن. وجود چنین گلدانی تنها به معنای هدر رفتن سرمایه شما نیست. مرگ یک گل زیبا می تواند روحیه شما را تحت تأثیر قرار دهد.

از همین رو، این نوشتار تنظیم شده است تا شما را با پیچ و خم های آبیاری گلدان آپارتمانی آشنا کند. اگر در بین این همه دود و سر و صدا و تکاپوی زندگی شهری با گل و گیاه انس پیدا کرده اید، ضمن تبریک به شما، دعوت می کنیم این متن را بخوانید تا گل های زیبا و شاداب بیشتری داشته باشید.

میزان آبیاری در گل ها با هم متفاوت است
میزان آبیاری در گل ها با هم متفاوت است

گل خود را بشناسید!

برای آبیاری گلدان آپارتمانی نیاز است که چند نکته مهم را مد نظر قرار دهید. برای داشتن یک گلدان شاداب و سرحال حتماً گل خود را بشناسید. حتی قبل از خرید، کمی درباره گلی که قرار است انتخاب کنید، مطالعه فرمایید. ببینید گل و گیاهی که شما به آن علاقه دارید، چه نیازهایی دارد. آیا آفتاب دوست است؟ خانه شما روشنایی کافی برای گل ها و گیاهان را در اختیار می گذارد؟

حتماً قبل از خرید از فروشنده درباره نحوه و میزان آبیاری سوالاتی بپرسید. با این همه نکاتی وجود دارد که رعایت آن برای همه گل ها و گیاهان عمومیت داشته و ضروری است؛ به عنوان مثال آبیاری باید با سرعت کمی اجرا شود. کم کم آب را توی گلدان بریزید. اجازه بدهید، آب از سوراخ های تعبیه شده در کف گلدان خارج شود. وقتی آب گلدان خارج شد، به این معنی است که گلدان را به اندازه کافی آب داده اید.

اگر در هنگام آبیاری گلدان متوجه شدید که آب از گلدان رد نمی شود، حتماً سوراخ های کف گلدان را بررسی کنید. این موضوع می تواند گل شما را به نابودی بکشاند. اگر گلی که در خانه دارید، آب دوست نیست، حتماً آب جمع شده در زیر گلدانی را خارج کنید چون اجازه نمی دهد ریشه به خوبی نفس بکشد.

آب را به دمای محیط برسانید و پس از خارج شدن کلر به اندازه لازم به گیاه آب دهید
آب را به دمای محیط برسانید و پس از خارج شدن کلر به اندازه لازم به گیاه آب دهید

نم خاک را بررسی کنید!

نکته دیگری که باید درباره آبیاری گلدان آپارتمانی به آن توجه کرد، وضعیت رطوبت خاک است. پیش از آبیاری حتماً ببینید آیا گل شما به آبیاری نیاز دارد یا نه ؟ گاهی اوقات سطح خاک کاملاً خشک است اما در لایه های عمیق تر خاک، هنوز رطوبت وجود دارد. گل هایی مانند برگ بیدی نیاز زیادی به آبیاری ندارند. آب زیاد باعث می شود تا ساقه های ظریف آن لهیده و نوک برگ، دچار سوختگی شود. در این موقع معمولاً دو بند انگشت خاک باید خشک شده باشد تا آبیاری گل ضرورت پیدا کند.

با توجه به فصل و دمای محیط آبیاری را انجام دهید!

آبیاری گلدان آپارتمانی را با توجه به دمای محیط و فصل ها انجام دهید. اگر دمای خانه در تابستان زیاد است، اگر خانه شما پر نور و آفتابی است، حتماً گل نیاز بیشتری به آب پیدا می کند. باز هم تاکید می کنیم، بهتر است قبل از آبیاری خاک را بررسی کنید. در صورتی که سطح خاک خشک شده بود، آبیاری را شروع کنید. اگر در خانه گلی دارید که گل می دهد، همین که سطح خاک خشک شد گلدان را آب بدهید.

با توجه به دمای محیط و فصول سال آبیاری را انجام بدهید
با توجه به دمای محیط و فصول سال آبیاری را انجام بدهید

چند نکته تکمیلی درباره آبیاری گلدان آپارتمانی

برای آبیاری گلدان آپارتمانی از آب نه خیلی سرد و نه خیلی گرم استفاده کنید. اجازه بدهید، آب، کلر خود را از دست بدهد. بهترین زمان برای آب دادن گل، صبح و بعدازظهر است. در این هنگام ریشه آمادگی بیشتری برای جذب آب دارد. هرگز گل و گیاهان آپارتمانی خود را سر ظهر آب ندهید. این کار باعث می شود تا گل و گیاه شما دچار آفت شود.

از طرفی نیز، ریختن ذرات و قطرات آب روی شاخه ها و برگ های گیاه، مانند ذره بین عمل کرده و تابش نور، برگ و شاخه ها را می سوزاند و دچار لک می کند. شب ها نیز موقع خوبی برای آبیاری گل و گیاه نیست. در شب عمل تبخیر به کندی صورت می گیرد و رطوبت بیشتری به گیاه می رسد.

آبیاری گلدان آپارتمانی در فصل زمستان نیز دچار تغییر می شود. با سرد شدن هوا گل و گیاهان به خواب می روند یا حداقل سوخت‌وساز آن‌ها کند می شود. عمل تبخیر نیز بسیار کم اتفاق می افتد لذا در زمستان برنامه آبیاری گل ها و گیاهانتان را کمی تغییر داده و متناسب با فصل و دمای محیط آبدهی را انجام دهید.