چه گیاهانی در دیوار سبز بهتر رشد می کنند

پیشگفتار

اگر سبک دکوراسیون برای شما تکراری شده است و به دنبال یک دکوراسیون خاص هستید، استفاده از دیوار سبز گزینه بدی نیست. البته پوشش گیاهی که در دیوار سبز مورد استفاده قرار می گیرد باید به شکل هوشمندانه ای انتخاب شود. در این محتوا قصد داریم به این پرسش که چه گیاهانی در دیوار سبز بهتر رشد می کنند پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

نکاتی که در انتخاب پوشش گیاهی باید مد نظر داشته باشید

برای انتخاب نوع گیاه دیوار سبز باید ابتدا به جنبه زیبایی توجه داشته باشید. قابل توجه است که نقش اصلی دیوار سبز در منزل شما زیبایی بیشتر است. بر همین اساس انتخاب گیاهانی که زیبایی بیشتری داشته باشند یکی از مهم ترین پارامتر هایی است که باید مد نظر داشته باشید. اگر هم می خواهید در دیوار سبز خود از چند نوع پوشش گیاهی استفاده کنید، بهتر است گیاهانی را انتخاب نمایید که رنگ آنها هماهنگ تر است.

علاوه بر بحث زیبایی در نوع گیاه دیوار سبز، توجه به دمای محیط، میزان نیاز گیاه به نور آفتاب، آبیاری گیاهان دیوار سبز و البته مقاومت در مقابل باد نیز امور دیگری است که در انتخاب نوع پوشش گیاهی شما تاثیرگذار هستند. به هر حال اینکه قصد دارید دیوار سبز را در خارج ساختمان قرار دهید و یا اینکه از آن در محیط داخلی استفاده نمایید، یک بحث مهم در انتخاب پوشش گیاهی آن است.

تنوع گیاهان در دیوار سبز
تنوع گیاهان در دیوار سبز

چه گیاهانی در دیوار سبز بهتر رشد می کنند؟

حال پس از شناسایی پارامتر ها برای انتخاب نوع گیاه دیوار سبز، زمان آن رسیده است که به پرسش چه گیاهانی در دیوار سبز بهتر رشد می کنند پاسخ دهیم. انواع گیاهانی که می توانید در دیوار سبز از آنها استفاده کنید عبارتند از:

گیاه هوستا

هوستا یکی از گیاهان دیوار سبز است. این گیاه رشد زیادی ندارد اما رنگ های قابل توجه را به محیط می بخشند. به همین دلیل معمولا طراحان از این گیاه در مرکز دیوار سبز استفاده می کنند. قابل توجه است که نباید این گیاه در تماس مستقیم نور آفتاب قرار گیرد. زیرا رنگ پریده خواهد شد.

سنجد تلخ و پریوش

هر دو گیاه فوق دارای شاخ و برگ های فراوانی هستند و سرعت رشد بالایی دارند. با توجه به اینکه زیبایی برخی از دیوار های سبز در پوشش گیاهی متراکم آنها نهفته است، استفاده از این نوع گیاهان می تواند یک انتخاب هوشمندانه باشد.

فیکوس پومیلا

این گیاه جزو گیاهان چسبنده قرار می گیرد و می توان از آن بر روی دیوار سبز استفاده کرد. اگر جهت رشد این گیاه را به صورت عمودی قرار دهید، این گیاه به خوبی رشد می کند و دیوار سبز شما را پوشش می دهد.

سرخس ها

اگر پرسش چه گیاهانی در دیوار سبز بهتر رشد می کنند مطرح باشد، قطعا سرخس ها جزو لیست خواهند بود. سرخس ها دارای سرعت رشد زیادی هستند و به همین دلیل سبب تراکم بالای دیوار سبز می شوند. البته اگر هر از چند گاهی آنها را هرس کنید جلوه بهتری را هم به محیط می بخشند. سرخس ها نیاز دارند که در محیط مرطوب قرار گیرند. به همین دلیل بهتر است در محیط داخلی استفاده شوند.

گیاه یاسمن

از جمله گیاهان دیوار سبز گیاه یاسمن است. این گیاه دارای جهت رشد عمودی می باشد و به همین سبب انتخاب خوبی برای دیوار سبز است. گیاه یاسمن نیاز دارد که در خاک غالبا خیس قرار گیرد. به همین دلیل اگر در پوشش گیاهی دیوار سبز از این گیاه استفاده کردید، میزان آبیاری را نیز افزایش دهید.

گیاه یاس شیروانی، دیفن و کالاتیا: با توجه به اینکه اغلب افراد دوست دارند تا از دیوار سبز در محیط داخلی منازل استفاده کنند، این گیاهان می توانند کارایی لازم را برای آنها داشته باشند؛ زیرا احتیاجی به نور آفتاب برای رشد ندارند.

گیاه اسکینانتوس

این گیاه بهتر است در پایین ترین قسمت از دیوار سبز کاشته شود. زیرا رشد بسیار بالایی دارد. رنگ بندی که این گیاه به دیوار سبز می بخشد به شدت قابل توجه است.

گیاهان دیوار سبز
گیاهان دیوار سبز

نکات مورد نیاز در خصوص نوع گیاه دیوار سبز

معمولا نوع گیاه دیوار سبز در دسته بندی خاصی قرار می گیرد. طراحان دیوار سبز اکثرا علاقه دارند که از چند نوع گیاه برای دیوار سبز استفاده کنند تا زیبایی آن را بیشتر به رخ بکشند. بهتر است با شناسایی انواع گیاهان موجود در دیوار سبز بتوانید از آنها بیشتر مراقبت کنید تا زیبایی بیشتری را نیز دریافت کنید.

در انتخاب نوع گیاه دیوار سبز استفاده از گیاهان پوششی را هرگز فراموش نکنید. دیوار سبز بهتر است به گونه ای باشد که اگر از زاویه مقابل به آن نگاه کنید تجهیزات به کار رفته در زیر آن را مشاهده نکنید. استفاده از گیاهان پوششی به عنوان بهترین راهکار در این خصوص به شما توصیه می شود.

استفاده از گیاهان چسبنده به دیوار در محیط خارجی منازل می تواند انتخاب خوبی باشد. زیرا این گیاهان مقاومت خوبی را از خود نشان می دهند و از طرفی هم از سطح خود به آسانی جدا نمی شوند. به همین دلیل این کارایی می تواند در خصوص آنها مفید باشد.