ویژگی ها و کاربرد های انواع آبپاش فضای سبز

آبیاری فضای سبز

برای آبیاری فضای سبز، باغچه خانه، باغ و زمین های کشاورزی تجهیزات مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از این تجهیزات وظیفه منحصر به فردی دارد و برای کاربردی خاص استفاده می شود. هدف تمامی این لوازم و در کل، سیستم آبیاری استفاده شده، آبرسانی مدیریت شده و بهینه به گیاهان و چمن ها می باشد. در سیستم آبیاری فضای سبز، وسیله ای که آب را به گیاهان می رساند آبپاش می باشد. آبپاش های فضای سبز دارای انواع مختلفی هستند که در این مقاله توضیحاتی درباره هر کدام از آنها ارائه می کنیم.

انواع آبپاش فضای سبز

آبپاش های فضای سبز دارای مدل های نوسانی، ضربه ای، ثابت، چرخشی، مسافرتی و شیلنگ آبپاش می باشند. هر کدام از این انواع آبپاش فضای سبز، ویژگی منحصر به فردی را داراست و برای کاربردی خاص استفاده می شود. برای انتخاب آبپاش مورد نظر باید معیار های مختلفی را در نظر بگیرید. این معیار ها شامل مساحت زمین، جنس آبپاش (فلزی یا پلاستیکی)، نوع دسترسی به آبپاش، محدوده پوشش، قابلیت تنظیم و غیره می باشند. پس از در نظر گرفتن این معیار ها، می توانید یک یا چند مورد از انواع آبپاش فضای سبز را برای محیط خود انتخاب کنید.

آبپاش های نوسانی

یکی از پرکاربردترین انواع آبپاش فضای سبز، آبپاش نوسانی می باشد. این نوع آبپاش، شامل یک مخزن (لوله ای یا بشکه ای شکل) و تعداد متعددی نازل بر روی آن می باشد. آب به صورت گسترده و در شکل مستطیلی، در جهت عمودی جریان می یابد و با چرخش مخزن در جهات مختلف، آبیاری فضای سبز انجام می گیرد. آبپاش نوسانی، پوششی ثابت را ارائه می کند و برای گوشه های فضا، کاربرد خوبی دارد. از معایب آن می توان به تاثیرگذار بودن باد در آبیاری اشاره کرد.

یکی از پرکاربردترین انواع آبپاش فضای سبز، آبپاش نوسانی می باشد.
یکی از پرکاربردترین انواع آبپاش فضای سبز، آبپاش نوسانی می باشد.

آبپاش های ضربه ای

برای آبیاری فضای سبز، با محیطی بزرگ و گسترده، می توانید از آبپاش ضربه ای استفاده نمایید. برای استفاده از این نوع آبپاش باید جریان آب پر فشاری را دارا باشید. آبپاش ضربه ای، آبیاری را به صورت دایره ای شکل یا بخشی از یک دایره، انجام می دهد. یکی از ویژگی های مهم این نوع آبپاش، مقاومت بالا در مقابل تاثیر باد می باشد. میزان شدت پاشش آب و شعاع دایره آبیاری، در آبپاش های ضربه ای قابل تنظیم است.

آبپاش ضربه ای، آبیاری را به صورت دایره ای شکل یا بخشی از یک دایره، انجام می دهد.
آبپاش ضربه ای، آبیاری را به صورت دایره ای شکل یا بخشی از یک دایره، انجام می دهد.

آبپاش های ثابت

برای آبیاری فضاهای نسبتا کوچک از آبپاش ثابت استفاده می شود. این نوع از آبپاش های فضای سبز، قیمت پایین تری نسبت به بقیه آبپاش ها دارد و در انواع اشکال و با اندازه و طرح های مختلفی به بازار عرضه می شود. کاربرد آنها ساده می باشد. الگوی پاشش در آبپاش های ثابت به صورت فواره ای یا به شکل مربع است. این نوع آبپاش، برای محیط هایی که شدت فشار آب پایین می باشد پیشنهاد می شود.

برای آبیاری فضاهای نسبتا کوچک از آبپاش ثابت استفاده می شود.
برای آبیاری فضاهای نسبتا کوچک از آبپاش ثابت استفاده می شود.

آبپاش های چرخشی

آبپاش های چرخشی، مناطق گسترده ای از فضای سبز را به صورت یکنواخت پوشش می دهند. این نوع آبپاش، دارای دو یا چند بازو می باشد. در انتهای هر بازو، چرخ دنده هایی تعبیه شده است که به وسیله فشار آب به چرخش درمی آیند و آبیاری به صورت دایره ای شکل صورت می گیرد. آبپاش های چرخشی قابل تنظیم نیستند اما با تغییر شدت جریان آّب، می توان شعاع آبیاری را کنترل کرد. برای مزارع و فضا های سبز با ابعاد بالا، آّبپاش های چرخشی، گزینه مقرون به صرفه ای می باشند.

آبپاش های چرخشی قابل تنظیم نیستند اما با تغییر شدت جریان آّب، می توان شعاع آبیاری را کنترل کرد.
آبپاش های چرخشی قابل تنظیم نیستند اما با تغییر شدت جریان آّب، می توان شعاع آبیاری را کنترل کرد.

آبپاش های مسافرتی

یکی دیگر از انواع آبپاش فضای سبز، آبپاش مسافرتی می باشد. این نوع آبپاش به یک تراکتور کوچک شباهت دارد. مسیرش، از طریق شیلنگ آن، هدایت می شود و دو طرف جانبی خود را به آرامی آبیاری می کند. آبپاش مسافرتی، برای محیط هایی با ابعاد بزرگ مناسب می باشد و برای استفاده از آن، باید شدت فشار آب، زیاد باشد. این وسیله آبیاری، برای محیط های شیب دار و مناطقی که تازه گیاه کاشته شده است، توصیه نمی شود.

آبپاش های مسافرتی به یک تراکتور کوچک شباهت دارند.
آبپاش های مسافرتی به یک تراکتور کوچک شباهت دارند.

آبیاری فضای سبز به وسیله شیلنگ های آبپاش

برای آبیاری فضای سبز با ابعاد کوچک و در شکل های نامنظم و منحنی، می توانید از شیلنگ های آبپاش استفاده کنید. این وسیله آبیاری، بسیار ساده می باشد و از یک شیلنگ با سوراخ های ریز ساخته شده است. برای مناطق باریک و به شکل دایره یا منحنی، استفاده های بسیار زیادی دارد و برای گیاهان تازه کاشته شده، گزینه مناسبی می باشد. از معایب آن، می توان به عمر کوتاه شیلنگ های آبپاش اشاره کرد.

شیلنگ های آبپاش، بسیار ساده می باشند و از یک شیلنگ با سوراخ های ریز ساخته شده اند.

منبع
https://gardeningproductsreview.com/