یخ زدگی پمپ- جلوگیری از یخ زدگی انواع پمپ در زمستان

با شروع فصل زمستان, یکی از مشکلاتی که برای بسیاری از به وجود می آید آن است که با کاهش دما آب درون پمپ ها یخ می زند. برای جلوگیری از یخ زدگی پمپ ها در ادامه نکاتی را به شما آموزش خواهیم داد. در این مقاله همراه ما باشید:

جلوگیری از یخ زدگی پمپ ها

در فصل سرما و با کاهش سرما, آب درون پمپ هایی که به درستی عایق بندی نشده باشند یخ می زند که این یخ زدگی مشکلاتی با خود به همراه دارد.

می توان برای جلوگیری از یخ زدن و آسیب دیدن پمپ ها, از محفظه هایی به عنوان عایق استفاده کرد.

احتمالا می دانید که طبیعت آب به گونه ای است که در دمای کمتر از ۴ درجه سانتی گراد شروع به منبسط شدن می کند تا دما صفر درجه که به طور کامل یخ می زند. آبی که یخ می زند دچار افزایش حجم می شود و اگر لوله ها فضای کافی برای این افزایش حجم نداشته باشند, در نهایت می ترکند.

معمولا افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند به این موضوع آگاهی دارند و قبل از فرارسیدن زمستان و سرما آب درون پمپ ها را تخلیه می کنند. گاهی در برخی مناطق گرمسیر یک سامانه هوای سرد چند روزه باعث کاهش دما و یخ زدگی پمپ ها می شود که می تواند باعث خرابی آن ها شود.

بیشتر بخوانید: پمپ کارواش برتولینی چیست؟

جلوگیری از یخ زدگی پمپ های شناور

معمولا پمپ های شناوری که در عمق آب قرار می گیرند مانند پمپ کف کش یا لجن کش, دچار یخ زدگی نمی شوند. زیرا عموما فقط چند سانتی متر از سطح آب یخ می بندد و باقی آب به صورت مایع است, در نتیجه برای پمپ مشکلی به وجود نمی آید.

اما پمپ هایی که در حوضچه ها و استخرهای کم عمق هستند, دچار یخ زدگی می شوند و باید از یخ زدن آن ها جلوگیری کرد. برای جلوگیری از یخ زدگی پمپ هایی که در عمق کم هستند, دو راه وجود دارد: یا به طور کامل پمپ را جدا کرده و در جای گرمی قرار دهید, یا پمپ را در ته عمق استخر یا حوضچه غرق کنید تا از یخ زدن در امان باشد.

حفظ پمپ های سانتریفیوژ از یخ زدن

برای جلوگیری از یخ زدگی پمپ های خانگی, صنعتی و کشاورزی, طبقاتی و بوسترپمپ باید یک سیستم عایق بندی برای آن ها درست کنید. درست کردن سیستم عایق بندی برای زمانی است که هوا سرد است.

اما برای زمان هایی که هوا خیلی سرد است و دمای هوا منفی است, باید از یک هیتر یا دستگاه گرمایشی در قسمت موتورخانه استفاده کنید تا دمای هوای اطراف پمپ کمی بالاتر برود. در این شرایط جریان آب را به قدری کم کنید تا یک جریان کمی از آب داشته باشید, زیرا احتمال یخ زدن جریان آب بسیار کم است, این کار را تا زمانی که دمای هوای اطراف پمپ کمی بالاتر بیاید ادامه دهید.

حفاظت از پمپ ویلاها در سرما

معمولا پیش می آید که در ویلاها یا خانه های ویلایی, پمپ آب برای مدتی بدون استفاده باشد. در نهایت آبی که درون پمپ ها باقی مانده است, زمانی که دمای هوا کاهش پیدا می کند یخ زده و سبب خرابی پمپ ها می شود.

در ویلاها به دلیل استفاده کم از آب چاه نیز احتمال یخ زدن آب تا ارتفاع پمپ نیز وجود دارد. اگر پمپی که در ویلا نصب کرده اید از نوع  سانتریفیوژ یا نوع موتور جت باشد و برای چندین ماه قرار نباشد که از آن استفاده کنید, بهتر است به طور کامل پمپ را از سیستم جدا کرده و مایع درون آن را کاملا تخلیه کنید. سپس در مکانی گرم مانند داخل خانه قرار دهید.

آموزش تخلیه کامل پمپ آب

آخرین راه برای جلوگیری از یخ زدگی پمپ آب, استفاده از پروپیلن گلیکول خوراکی است. برای این کار:

  1. ابتدا پیچ های تخلیه پایین را ببندید.
  2. سپس پروپیلن گلیکول را از بالا درون پمپ بریزید.
  3. پیچ هوا را ببندید.
  4. پمپ را در محل امن و به دور از سرما قرار دهید.

 

***دقت داشته باشید که هرگز از ضدیخ برای این کار استفاده نکنید.***