راهنمای انتخاب بهترین پمپ برند آب خانگی

دسترسی ساده به آب قابل شرب یکی از مهم‌ترین و اساسی ترین امکانات زندگی بشر است. هر ساختمان باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که به راحتی آب شهری را در اختیار خانوار‌ها قرار دهد. اما گاهی ممکن است که فشار آب شهری دچار مشکل شده و آب به ساختمان نرسد‌. این مشکل بیشتر برای ساختمان‌ های چند طبقه، خصوصا طبقات بالا بسیار شایع است. در این زمان، برای حل مشکل فشار آب از پمپ آب خانگی استفاده می‌کنند. حال این سوال به ذهن مصرف کننده می‌آید که بهترین پمپ برند آب خانگی کدام است؟ ویژگی‌های آن چیست؟ برای توضیح بیشتر تا انتهای مقاله همراه ماه باشید.

ویژگی‌های بهترین پمپ برند آب خانگی

مهم ترین ویژگی که باید در خرید بهترین برند پمپ آب خانگی بدان توجه داشت، تناسب آن با ساختمان است. به عبارت دیگر هر ساختمان یک پمپ با مشخصات و نوع فشار خاصی را لازم دارد.

به عنوان مثال؛ پمپ آب خانگی مخصوص خانه‌های ویلایی به دلیل شرایط محدودی که دارند، نمی تواند برای ساختمان‌های چند طبقه یا صد واحد مناسب باشد‌.

هنگام خرید بهترین پمپ آب خانگی به دلیل تنوع بالای این محصول ممکن است دچار سردرگمی شوید. برای همین باید ابتدا فاکتور های مورد نیاز خود را مانند: ظرفیت، برند مورد نظر، قدرت آب‌دهی، فشار و… را در نظر بگیرید.

معرفی بهترین برند پمپ آب خانگی

مهم ترین پارامترهای انتخاب بهترین پمپ برند آب خانگی

همانطور که در قسمت بالا اشاره شد یک پمپ آب خانگی باید دارای یک سری پارامتر‌های خاص باشد. این فاکتورهای مهم عبارت اند از:

  • نوع پمپ: نوع پمپ خانگی مهم‌ترین قسمت در خرید است. پمپ‌های داخل ایران به بشقابی، جتی و محیطی تقسیم بندی می‌شوند. هر کدام این پمپ‌ها دارای ویژگی خاص خود هستند.
  • توان مصرفی: توان مصرفی از دیگر نکاتی است که باید در انتخاب پمپ خانگی مد نظر قرار بگیرد. این توان باید بر اساس نیاز و نوع ساختمان باشد تا به راحتی بتواند علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف برق، آب را تامین کند‌.
  • ظرفیت پمپ: ظرفیت پمپ باید بر اساس نیاز آب مصرفی آن ساختمان محاسبه شود. در صورتی که تعداد واحد و افراد درون ساختمان زیاد باشد باید ظرفیت نیز بالاتر یابد.
  • فشار آب: فشار آب پمپ خانگی باید متناسب با حداقل و حداکثر فشار تعیین شده در مقدار ملی و متناسب با استاندارد‌های انواع شیرآلات باشد.
  • جنس مواد اولیه ساخت پمپ: بهترین پمپ برند آب خانگی باید دارای مواد اولیه خوب و مقاوم در برابر انواع خوردگی باشد.
  • توان حداکثر هد پمپ: حداکثر حد پمپ به فاصله نصب پمپ خانگی تا دورترین نقطه مصرف کننده اشاره دارد که باید متناسب با ساختمان باشد‌.
  • حداکثر آب‌دهی: میزان حداکثر آب‌دهی باید بر اساس میزان مصرف و تعداد مصرف کنندگان ساختمان باشد.
  • قابلیت نصب و نگهداری: بهترین پمپ برند آب خانگی باید نصب آسانی داشته و تعمیرات آن بدون دردسر انجام شود.

پمپ آب خانگی

انتخاب اصولی بهترین پمپ برند آب خانگی

در انتخاب پمپ آب خانگی، دو فاکتور مهم حداکثر آب‌دهی و حداکثر ارتفاع وجود دارد که باید بدان توجه لازم را داشته باشید. توان پمپ به معنی قدرت موتور بوده که نشان می‌دهد در هر کدام از این پمپ‌ها چه نوع موتوری استفاده شده که به تنهایی مشخصه کاملی برای انتخاب اصولی نیست. زیرا باید بررسی شود که برای توان موتور، چه میزان آبدهی و ارتفاع تعریف شده است.

این سه معیار در تقابل با یکدیگر بوده و وابسته به هم هستند. اما برعکس هم کار می‌کنند. در شرایط ایده آل پمپ باید به راحتی میزان آب مصرفی را تامین کند. زیرا واحد طبقه اول با واحد طبقه آخر هر دو به شکل یکسان در اولویت آب‌دهی هستند. پس برای داشتن این شرایط ایده آل باید بدانید که میزان مصرف آب و ارتفاع ساختمان مد نظر چقدر است؟

سه روش انتخاب بهترین پمپ برند آب خانگی

معمولا در انتخاب بهترین پمپ برند آب خانگی سه روش در نظر گرفته می شود. اولی که ساده ترین روش است، هم به آبدهی و هم به حداکثر توان ارتفاع ساختمان توجه دارد. پس پمپی را انتخاب می‌کنند که بر اساس بیشترین تامین هد و دبی باشد. این نوع پمپ بسیار قوی و با دهانه بزرگ بوده و برای ساختمان‌ها با ارتفاعات بلند مناسب است.
دومین روش، خرید پمپ بیشترین هد و کمترین دبی است. در این روش بیشتر معیار رسیدن آب به طبقات بالا است. زیرا واحد‌های بالا نیز مانند واحدهای پایین در اولویت هستند. حجم آب ممکن است در این روش در زمان مصرف آب دچار اختلال شده و طبقات حجم آب کمتری داشته باشند. این نوع پمپ برای ساختمان‌ها با ارتفاعات متوسط مناسب است.

سومین روش انتخاب پمپ با بیشترین هد اما دبی متوسط است. در این روش بیشتر حجم آب مد نظر است و ارتفاع مد نظر نیست. معمولا این روش برای خانه‌هایی مناسب است که الگوی مصرف خاص داشته و زیاد طبقات و متراژ خانه ها بالا نیست.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا شما عزیزان را با نحوه انتخاب بهترین پمپ برند آب خانگی آشنا کنیم. خیلی از دوستان برای انتخاب این محصول مهم، تنها بر اساس دانسته‌های خود عمل کرده که کار اصولی نیست. به عنوان مثال با یک حساب سرانگشتی برای خانه‌هایی متراژ کم از پمپ‌های محیطی، خانه‌هایی با متراژ و ارتفاعات متوسط بشقابی و برای ساختمان‌های بلند از پمپ دو پروانه‌ای استفاده می‌کنند.

این تجربه می‌تواند کار‌ راه‌انداز باشد، اما تخصصی نیست. برای همین در اکثر این ساختمان‌ها مشکل فشار آب در زمان اوج مصرف، بسیار رایج است. در انتخاب پمپ خانگی باید به نکات زیادی مانند ارتفاع ساختمان، میزان آب‌دهی، فشار آب، میزان آب مصرفی و… توجه کنید.

عدم توجه به توان پمپ خانگی سبب ایجاد اختلال در تامین آب ساختمان شده و مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. حتی اگر پمپ بیشتر حالت استاندارد و مورد نیاز ساختمان انتخاب شود، سبب فشار بیشتر از حد به لوله و در نتیجه هزینه تعمیر نشتی لوله‌ها را به همراه دارد.