مه پاش چیست

سیستم مه پاش به سیستمی گفته می شود که در فضاهای بسته مه سرد تولید کرده و نقش مهمی در خنک سازی محیط دارد. سوالی که بسیاری از افراد می پرسند این است که مه پاش چیست و چگونه عمل می کند که در ادامه در این باره سخن خواهیم گفت.

نحوه ی کار مه پاش

سوالی که بعد از مه پاش چیست به ذهن افراد خطور می کند، این است که این سیستم چگونه کار می کند.

ماهیت کار مه پاش تولید قطرات آب به صورت اسپری یا پودر است. در واقع تولید ذرات ریز آب می تواند موجب افزایش یکنواختی انتشار در محیط گردد و خنک سازی به طور همزمان در کل فضا انجام می شود.

نازلی که نقش اصلی را در پودر کردن ذرات آب بر عهده دارد، آب را به قطراتی به قطر ۳ تا بیست میکرون تبدیل می کند. پودر سازی ذرات در هر سیستم به نوع نازل آن بستگی دارد.

نازل از طریق شلنگ یا لوله ای به منبع آب متصل می شود و در نتیجه به محض قطع شدن منبع ورودی آب، سیستم نیز قطع می گردد.

ذرات ریز آب به دلیل وزن سبک و اندازه بسیار کوچکی دارند در هوا مانده و سریعا گرمای هوا را جذب می کند. این کار سبب می شود تا دمای محیط به سرعت کاهش یابد و در نهایت محیط کاملا خنک شود. نکته قابل تامل در روش کار سیستم مه پاش افزایش رطوبت محیط است. شاید یکی از مهم ترین دلایل استفاده از این روش در مراکز رشد گیاهی همچون گلخانه و سالن پرورش قارچ نیز همین باشد.

در واقع بدون احساس خیس شدن در سطح زمین و یا سایر سطوح رطوبت افزایش می یابد و این امر به خاطر وجود ذرات ریز آب معلق در هوا است.

در این سیستم تغییر سریع فشار باعث تغییر قطر ذرات از میلی متر به میکرون می شود و این به دلیل استفاده از سیستم مه پاش و نازل به کار رفته در آن می باشد.

کارکرد مه پاش به گونه ایست که در این فرآیند یک پمپ فشار قوی به الکتروموتور متصل شده است. مایع موجود در منبع توسط پمپ فشرده شده و در مسیر حرکت به سمت نازل قرار می گیرد.

در واقع پمپ نقش مکش آب از درون منبع و فشرده سازی آن را بر عهده دارد و در نهایت آب فشرده شده از طریق شلنگ رابط به نازل منتقل خواهد شد. اهمیت این سیستم وقتی نشان داده می شود که نازل مه پاش  ذرات آب را در اندازه های گوناگون در فضا پخش می می کند. استفاده از مه پاش برای خنک سازی به دلیل استفاده از سیستم ساده و کارآمد در بسیاری از فضا های بسته رو به گسترش است.

تنظیم و کنترل مه پاش

سیستم مه پاش به گونه ای تنظیم شده است که تا مادامی که منبع آب وجود دارد، این سیستم کار کند. در واقع برای تنظیم و کنترل آن می بایست از روش های دیگری استفاده نمود. استفاده از سنسور یکی از راه حال های ساده برای این کار است.

سنسور هایی که به رطوبت و دما حساسند می توانند به مه پاش متصل شوند تا در صورتی که دما و رطوبت از محدوده ی معین بیشتر یا کمتر شد، فعال سازی سیستم را انجام دهد. استفاده از این سیستم در گلخانه ها و محیط هایی مثل سالن پرورش قارچ به دلیل اهمیت رطوبت و دما رایج است.

همچنین می توان طی یک زمان بندی مشخص این سیستم را کنترل نمود. مه پاش می تواند با یک کنترل کننده ی زمان روشن یا خاموش گردد و از این رو به راحتی طی زمان بندی مشخص، کار می کند. این کار به افزایش راندمان و کارایی مه پاش کمک کرده و کاربرد آن را گسترده تر خواهد نمود.

مه پاش