کلید محافظ جان چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است ؟

معرفی کلید محافظ جان

مطمئناً شما نام کلید محافظ جان را شنیده‌ اید. این محصول جزو تجهیزات الکتریکی به حساب می‌ آید که به منظور حفاظت از جان انسان‌ ها در برابر جریان‌ های شدید الکتریکی به وجود آمده است. همواره در سیستم‌ های الکتریکی برای افزایش امنیت و بالا بردن ایمنی از این محصول استفاده می‌ شود. این محصول می‌ تواند از به وجود آمدن خسارات مالی و جانی شدید نیز جلوگیری کرده و نقش بسیار عالی داشته باشد. این محصول بر اساس جریان ورودی و جریان خروجی می‌ باشد. اهمیت وجود کلید محافظ جان بر هیچ پوشیده نیست. باید این محصول در یک مدار قرار بگیرد تا بتواند از به وجود آمدن مشکلات زیادی جلوگیری نماید. به عنوان مثال این محصول می‌ تواند خطر برق گرفتگی توسط جریان مستقیم و غیر مستقیم را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهد.

در نظر داشته باشید زمانی که افراد به صورت مستقیم با قسمت فاز در ارتباط باشند تماس مستقیم نیز اتفاق افتاده و خطر برق گرفتگی تا حدود بسیار زیادی افزایش پیدا می‌ کند. در بعضی مواقع بدنه تجهیزات برقی نیز دارای نوساناتی می‌‌ باشد. زمانی که فرد این بدنه را لمس کند ممکن است تماس غیر مستقیم اتفاق افتاده و جریان برق نیز در بدن انسان جاری شود. کلید محافظ جان می‌ تواند به راحتی این جریان‌ های نشتی را تشخیص داده و آن ها را کنترل کند. این کلید دارای حساسیت بالایی می‌ باشد. همچنین به دو دسته خانگی و صنعتی نیز تقسیم می‌ شود. این محصول دارای یک حساسیت خاص بوده و اگر جریان نشتی بیشتر از این حساسیت باشد این محصول به عمل آمده و می‌ تواند عکس العمل خوبی از خود نشان دهد.

عملکرد کلید محافظ جان

بررسی عملکرد کلید محافظ جان

لازم است بدانید عملکرد کلید محافظ جان به صورت اتوماتیک است. این محصول می‌ تواند انسان‌ ها را در برابر برق گرفتگی محافظت کند. در نظر داشته باشید که عملکرد این محصول بر اساس مقایسه جریان ورودی و جریان خروجی کلید می‌ باشد. همواره ورودی این محصول شامل فاز و نول است و در اثر یک سری اتفاقات این کلید در مدار قرار می‌ گیرد و می‌ تواند از به وجود آمدن اتفاقات ناگوار نیز جلوگیری کند. زمانی که جریان ورودی بسیار بیشتر از حد معمول باشد این محصول درون مدار قرار می‌ گیرد و می‌ تواند افراد را از تماس مستقیم و یا غیر مستقیم با برق محافظت کرده و جان آن ها را نجات دهد.

لازماست بدانید که این محصول عملکرد ساده‌ ای دارد. ولی در عین ساده بودن می‌ تواند نتایج بسیار عالی نیز به وجود بیاورد. وجود جریان نشتی می‌ تواند خطرات بسیار زیادی برای افراد در پی داشته باشد. به عنوان مثال برق گرفتگی و خطر مرگ جزو عواقب نشتی هستند.

بررسی نکات مهم

شاید برایتان جالب باشد بدانید که کلید محافظ جان جزو سیستم‌ های حفاظت ثانویه به حساب می‌ آید و بهتر است در کنار وسایل دیگر به کار گرفته شود. این کلید ها نقش تکمیلی داشته و می‌ توانند جان افراد را در برابر برق گرفتگی نجات دهند. از نکات دیگر محل نصب این کلید می‌ باشد. این کلید باید در یک مکان مناسب نصب شده تا بتواند مثمر ثمر بوده و عملکرد صحیحی داشته باشد. این کلید باید حتماً در قسمتی نصب شود که امکان وجود جریان نشتی در آن زیاد است.

سیم کشی نیز باید به صورت درست و اصولی انجام شود. سیم کشی باید بر اساس نقشه‌ های الکتریکی انجام شده و نکات ایمنی در آن به خوبی رعایت شوند. رعایت کردن همین نکات به ظاهر ساده می‌ تواند از به وجود آمدن حوادث جبران ناپذیر جلوگیری نماید. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی وسایل گوناگونی به وجود آمده اند که توانستند زندگی انسان‌ ها را راحت‌ تر و ایمن‌ تر کنند. کلید محافظ جان یکی از این وسایل می‌ باشد که می‌ تواند به بهترین نحو ممکن عمل کرده و جان انسان‌ ها را در برابر نشتی برق نجات دهد.

تعریف کلید محافظ جان

جمع بندی

در مطالب بالا با تعریف کلید محافظ جان و نحوه عملکرد آن آشنایی پیدا کردید. حال می‌ توانید راحت‌ تر و بهتر تصمیم گرفته و از این وسیله کاربردی استفاده کنید. لازم است بدانید که کلید محافظ جان می‌ تواند در انرژی صرفه‌جویی کرده و تاثیرات مثبتی نیز بر روی هدر رفتن انرژی داشته باشد. در نظر داشته باشید که این محصول می‌ تواند مدار را در صورت جریان نشتی قطع کرده و با این کار هزینه‌ های انرژی الکتریکی را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهد. وظیفه این وسیله تنها به حفاظت از افراد محدود نمی‌ شود. بلکه می‌ تواند به کاهش هزینه‌ های الکتریکی شما و همچنین حفظ محیط زیست نیز تا حدود بسیار زیادی کمک کند. در نتیجه استفاده از این تجهیز الکتریکی برای بهره‌ وری سیستم‌ های برقی و افزایش ایمنی یک انتخاب بسیار درست و آگاهانه می‌ باشد.