مه پاش مرغداری چیست؟

مه پاش مرغداری چیست؟

با توجه به پیشرفت صنعت دام و طیور، پرورش دهندگان همیشه به دنبال راه هایی بودند تا میزان بهره وری خود را از این صنعت افزایش دهند. یکی از عواملی که باعث افزایش راندمان در صنعت دام و طیور می شود فراهم کردن هوایی تمیز، مرطوب و خنک است. این کار امروزه با ساخت مه پاش مرغداری امکان پذیر است.

در چند سال گذشته برای ایجاد رطوبت در این اماکن از آبپاش ها استفاده می کردند. بعضی مکان ها نیز با ساخت کانال های هوای گرم در سالن، رطوبت ایجاد می کردند. این روش ها بازده و استاندارد کافی نداشتند به همین دلیل با گذشت زمان باطل شدند. امروزه از دستگاه های مه پاش استفاده می کنند. استفاده از این روش باعث پیشرفت و افزایش راندمان در پرورش دام و طیور شده است.

کاربردهای مه پاش

مه پاش مرغداری دستگاهی است که با ایجاد رطوبت، هوا را مطبوع و خنک می کند. این دستگاه میزان کمیت و کیفیت مرغداری را افزایش می دهد. این دستگاه با استفاده از یک پمپ که به موتور وصل است آب را فشرده می کند و به صورت قطره های ریزی در محیط سالن پخش می کند. این قطرات بسیار ریز محیط گرمای سالن را گرفته و تبخیر می شوند و سبب خنک شدن آنجا می شوند.این دستگاه باید قدرت فشار زیادی داشته باشد.

روش های ساخت مه پاش مرغداری

مه پاش مرغداری به دو صورت تولید رطوبت می کند:

۱- رطوبت ساز دیسکی: مه پاش دیسکی دستگاهی است که بخار سرد تولید می کند. این دستگاه اکسیژن را تولید و دی اکسید کربن را از محیط خارج می کند. رطوبت ساز دیسکی همچنین به شیر آب وصل می شود. این دستگاه برای کنترل آب ورودی، شناور و مخزن دارد.

۲- رطوبت ساز نازلی: این دستگاه نوع دیگری از مه پاش مرغداری است که فرایند تولید رطوبت آن به کمک یک کمپرسور انجام می شود.

مزیت های سیستم مه پاش مرغداری

مزیت های سیستم مه پاش مرغداری

مه پاش مرغداری یک دستگاه پرکاربرد است که در همه ی فصل ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه مزیت های زیادی دارد که در این مطلب به چند مورد اشاره شده است.

  • تولید و راندمان را افزایش می دهد.
  • بوی نامطبوع سالن را از بین می برد.
  • گرد و غبار های تولید شده را کاهش می دهد.
  • بدن طیور در برابر بیماری ها مقاوم می شود.
  • از دهیدراته شدن جوجه ها جلوگیری می کند.

 دهیدراته شدن یعنی زمانی که هوا گرم و خشک می شود، بدن جوجه ها آب از دست می دهد، توان خنک کنندگی آن ها کم می شود و گاهی اوقات تلف می شوند.

  • وزن گوشتی جوجه ها افزایش می یابد و همچنین کیفیت تخم های طیور بهتر می شود.
  • از چسبندگی مقعد جوجه ها جلوگیری می کند.
  • کف سالن خیس نمی شود.
  • فضای سالن ضدعفونی می شود.

بیشتر اوقات جوجه ها در معرض انواع میکروب ها و قارچ ها قرار می گیرند. برای رفع این آلودگی، مواد ضدعفونی را در مخزن های مه پاش می ریزند و فرایند ضدعفونی کردن از طریق مه پاش صورت می گیرد.

اجزای تشکیل دنده مه پاش مرغداری

پمپ مه پاش

سیستم مه پاش شامل تجهیزات زیادی است که پمپ مه پاش یکی از آن ها است. قیمت این قطعه از سایر قطعات آن بیشتر است. پمپ مه پاش باید هیدرولیکی باشد و فشار لازم برای تبدیل کردن آب به ذرات ریز را داشته باشد. پمپ مه پاش در نوع های گوناگون ساخته می شود و به سلیقه مشتری بستگی دارد. پمپ مه پاش از اجزای زیادی از جمله الکتروموتور، شیر فشار شکن، شاسی متحرک، چرخ، تابلو اتوماسیون و … است که بعضی از آن ها ضروری نیستند.

اتصالات مه پاش فیتینگی مرغداری

اتصالات مه پاش فیتینگی مرغداری در بستن نازل روی شیلنگ مه پاش کاربرد دارند. این اتصالات دارای زاویه های ۹۰، ۱۲۰ و ۱۸۰ درجه هستند که به صورت یک یا دو طرفه می باشند. برای ساختن انشعابات و خطوط این دستگاه از اتصالات مه پاش فیتینگی نیز استفاده می شود. یکی از این اتصالات، مه پاش اوربیت است.

در تهیه محصولات مرغداری سعی کنید محصولات با کیفیت تهیه کنید. چون این روز ها جنس های بی کیفیت و چینی زیادی وارد بازار شده اند که ماندگاری زیادی ندارند. از این رو دوباره مجبور می شوید هزینه زیادی پرداخت کنید. از آنجایی که مه پاش مرغداری یکی از واجبات در این صنعت است پس حتما جنس باکیفیت استفاده کنید.