لوازم یدکی پمپ کارواش صنعتی

قبل از اینکه سراغ لوازم یدکی پمپ کارواش صنعتی برویم، بد نیست کمی در مورد این پمپ ها بدانیم. پمپ های کارواش می توانند برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. چه برای استفاده عمومی باشند و چه شخصی، این دستگاه ها باید تمام ویژگی های مورد نیاز را، در یک طراحی جمع و جور در اختیار شما قرار دهد و شما بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید.

پمپ ها برای استفاده طولانی در شرایط سخت طراحی شدند. آنها می توانند برای کاربردهای خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی عرضه شوند. اما این دستگاه های به ظاهر ساده، از قطعات مختلفی تشکیل شدند که بد نیست در ادامه با انواع لوازم یدکی پمپ کارواش صنعتی آشنا شویم.

لوازم یدکی پمپ کارواش صنعتی

این نوع از پمپ های آب که به پمپ کارواش شهرت پیدا کردند، از نوع پیستونی می باشند. پمپ های پیستونی در انواع و برند های مختلف تولید و عرضه می گردند و از معروف ترین آنها می توان به برند برتولینی ساخت کشور ایتالیا اشاره نمود.

تعداد زیادی از لوازم یدکی پمپ کارواش صنعتی وجود دارد، اما به طور کلی پمپ پیستونی شامل چهار بخش اصلی است که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

پمپ کارواش صنعتی برتولینی

پیستون (Piston)

در پمپ پیستونی قدرتی یا فورس (Force Pump)، حرکت رفت و برگشتی پیستون، باعث انتقال سیال با فشار بیشتر می شود. وقتی پیستون به سمت بالا حرکت می کند، دریچه خروجی بسته شده و با نیرویی که به وسیله مکش ایجاد شده، دریچه ورودی باز شده و سیال به داخل کشیده می شود. زمانی که پیستون به طرف پایین حرکت می کند، دریچه ورودی بسته شده و سیال محبوس شده با فشاری بیشتر به سمت دریچه خروجی هدایت می شود. این مراحل به تناوب تکرار و باعث پمپاژ مایع با فشار بالاتر به بیرون می شود.

در پمپ پیستونی محوری  (Axial Piston Pump)، پیستون ها که به تعداد فرد هستند، دور محور اصلی به صورت دایره ای قرار می گیرد. حرکت محور باعث به گردش در آمدن پیستون ها و سیلندرهای آن می شود. این حرکت به صورتی است که در نیمه کار عملیات مکش و در نیمه دیگر عملیات پمپاژ صورت می گیرد و انجام این کار بدون وجود صفحه زاویه گیر ممکن نخواهد بود. این صفحه با زاویه قابل تنظیمی که دارد، روی محور اصلی نصب شده و با گردش این صفحه پیستون های داخل سیلندر نیز حرکت خواهند کرد.

پمپ پیستونی محوری

پمپ پیستون شعاعی

در پمپ پیستونی شعاعی (Radial Piston Pump)، پیستون ها در جهت شعاع دایره ای قرار می گیرند، به همین علت به آن پمپ پیستونی شعاعی می گویند. محور اصلی این پمپ ثابت نیست و در حول محور مشخصی حرکت می کند. این نوع حرکت باعث می شود که پیستون ها به صورت رفت و برگشتی داخل سیلندر حرکت کرده و سیال را پمپاژ کنند. تعداد پیستون ها در این نوع پمپ نیز فرد می باشد. این مکانیزم در موتور های شعاعی یا ستاره ای هواپیما های قدیمی نیز کاربرد داشت.

پمپ پیستونی بالابر

در پمپ پیستونی بالابر (Lift Piston Pump)، با بالا رفتن پیستون، سیال به داخل سیلندر پمپاژ شده و با پایین آمدن پیستون، سیال از داخل سوپاپ ها عبور می کند. در نهایت پیستون دوباره به سمت بالا حرکت می کند تا سیال خارج شود.

شاید بتوان گفت پیستون، مهم ترین قسمت از لوازم یدکی پمپ کارواش صنعتی می باشد. ضمن اینکه تمامی پمپ هایی که مکانیزم کار آنها به صورت مکش و تخلیه سیال است، از نوع جابجایی مثبت می باشند.

سیلندر (Cylindre)

از مهم ترین قطعات پمپ پیستونی، سیلندر می باشد. درون این محفظه، پیستون به صورت پیوسته در حال حرکت است و سیال را تحت فشار درون این محفظه وارد یا خارج می کند. در نتیجه بسیار مهم است که این سیلندر با کیفیت مناسبی ساخته شود. سیالات انواع گوناگونی دارند و با توجه به خاصیت آنها، می توانند در فلزات خورندگی ایجاد کنند. جنس، ضخامت و اندازه این محفظه باید متناسب با کابردی که دارد، در برابر خوردگی و ساییدگی مقاوم باشد. سیلندر باید به طور کامل آب بندی باشد تا سیال تحت فشار بالا به هیچ عنوان از آن خارج نشود.

نمای داخلی از سیلندر پمپ

شیر ورودی (Inlet valve) و شیر خروجی (Outlet valve)

حرکت متناوب پیستون ها، باعث باز شدن پیوسته دریچه های ورودی و خروجی می شود. این دریچه باید در مقابل خوردگی و فشار بسیار مقاوم باشد. مانند سیلندر، آب بندی دریچه نیز اهمیت زیادی دارد و کوچک ترین ایراد در آن می تواند منجر به بروز مشکل در کار پمپ شود.

لوازم یدکی پمپ کارواش صنعتی

لوازم یدکی پمپ کارواش صنعتی شامل اجزای دیگری نیز می شود که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

گیج فشار

(Pressure Gage) برای محاسبه فشار در سیستم های تحت فشار، از گیج های فشار سنج می شود. وجود این گیج ها بسیار ضروری است تا بتوان فشار سیال درون سیستم را اندازه گیری و مشاهده کرد.

آکومولاتور

(Damper) معمولا در سیستم های تحت فشار، برای ذخیره انرژی پمپ در زمان عدم استفاده آن، از آکومولاتور استفاده می شود. این انرژی ذخیره شده می تواند به سرعت مورد استفاده قرار گیرد و در نتیجه به کمک آن می توان از پمپ کوچکتری استفاده نمود.

گان و لانس

(Gun and Lance) از دیگر لوازم پر مصرف در لوازم یدکی پمپ کارواش صنعتی، گان و لانس می باشد. این نازل ها، برای پاشش آب بر روی سطح مورد نظر به کار می روند. در قسمت هایی که در دسترس نیستند، این وسیله کار را برای کاربر راحت و محل های مورد نظر را تمیز می کند.

گان و لانس

شیر فشارشکن

(Pressure Regulator) برای تنظیم دقیق فشار، و عبور و کنترل سیال در هر یک از قسمت های پمپ، از شیرهای فشار شکن استفاده می شود. با عبور سیال از این شیرها، فشار به میزانی که تعیین شده محدود شده و باعث جلوگیری از بروز خسارت به پمپ می شود و امنیت کاربر را تضمین می کند.

فیلتر

(Filter) یکی از لوازم یدکی پمپ کارواش صنعتی، فیلتر می باشد. به منظور افزایش عمر پمپ یا جلوگیری از خرابی احتمالی، باید به کمک فیلتر از ورود هرگونه آلودگی یا ذرات درشت به درون محفظه جلوگیری و این آلاینده ها را جذب نمود.