آشنایی با انواع پمپ صنعتی

معرفی انواع پمپ صنعتی

پمپ ها تجهیزاتی هستند که با انتقال نیروی ثانویه سیالات مختلف مانند مایعات و گاز را منتقل می کنند. پمپ صنعتی انواع مختلفی دارد و از پرمصرف ترین و مهمترین انواع آن پمپ های شعاعی، پمپ های محوری، دنده ای، حلزونی، شلنگی، ترکیبی، پیستونی، پمپ دیافراگمی و پره ای هستند. پمپ ها در برخی صنایع، مایعاتی مانند آب، نفت و مواد شیمیایی و غیره را به نقاط دیگر منتقل میکنند.

برای انتقال این مایعات از پمپ هایی با قدرت مناسب استفاده میشود تا با سرعت کافی و در زمان مناسب این مایعات انتقال یابند. پمپ صنعتی با قدرت های متفاوت موتور های مختلف در ابعاد گوناگون تولید می شود. پمپ های صنعتی کمپرسور هوا انواع مختلفی دارند و هر کدام از این انواع پمپ ویژگی ها و قابلیت های خاص خود را دارند. از پرمصرف ترین پمپ های صنعتی به این پمپ ها اشاره می شود.

پمپ جابجایی مثبت

یکی از انواع پمپ صنعتی پمپ جابجایی مثبت است که این پمپ به نوبه خود انواع مختلفی مانند پمپ چرخشی و رفت و برگشتی دارد. از پمپ جابجایی مثبت برای انتقال سیالات مختلف با میزان ثابت و فشار زیاد استفاده میشود. انواع دیگر پمپ جابجایی مثبت پمپ های دیافراگمی،

پمپ پریستالتیک، پمپ چرخ دنده ای و پمپ اسکرو می باشد. هر کدام از انواع پمپ جابجایی مثبت با ابعاد، اندازه و مشخصات مختلف در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. انواع پمپ صنعتی جابجایی مثبت در صنایعی مانند پزشکی، نساجی، پتروشیمی، نفت و گاز و تولید لوله و اتصالات مورد استفاده قرار می گیرد.‌

کاربرد انواع پمپ صنعتی

نوع دیگری از پمپ صنعتی پمپ های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ است. این پمپ ها از پروانه جهت افزایش سرعت و افزایش فشار برای انتقال سیالات استفاده می کنند. از اغلب پمپ های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ در صنایع مختلف استفاده می شود. کاربرد این پمپ ها در واقع به عنوان پمپ دوغاب، پمپ آسیابی و پمپ بتن است. کاربرد دیگر پمپ های سانتریفیوژ در آزمایشگاه و صنعت پزشکی می باشد.

یکی دیگر از انواع پمپ صنعتی پمپ دینامیکی است که با انتقال انرژی جنبشی به صورت دائمی به سیال، کاربردهای متعددی داشته و بسیار پرمصرف است. انرژی جنبشی که در این پمپ تولید می شود تبدیل به انرژی فشاری شده و سیالات با فشار و سرعت زیادی انتقال می یابند. مهمترین مصارف و کاربرد پمپ صنعتی دینامیکی این موارد است.

۱- کاربرد در صنعت کشاورزی

۲- کاربرد در صنعت دامداری و شیلات

۳- کاربرد در شستشوی صنعتی

۴- کاربرد در سیستم های آتش نشانی

۵- استفاده در معادن و استخرها

۶- استفاده در سیستم های گرمایشی

پمپ آبیاری و زیرزمینی
پمپ آبیاری و زیرزمینی

معرفی پمپ شناور

پمپ های شناور نوع دیگری از پمپ های صنعتی هستند و بر اساس پمپاژ شناور الکتریکی کار می کنند. موتورهای سیستم پمپ شناور طراحی شده برای عملکرد در فشار ها و دماهای بالا هستند. این پمپ ها در چاه عمیق که فشار و دمای بالایی دارد مورد استفاده قرار می گیرد. راه اندازی، تعمیر و نگهداری پمپ صنعتی شناور هزینه بالایی دارد. از طرف دیگر این پمپ در صنایع حفاری بسیار کارآمد و کاربردی است. از پمپ صنعتی شناور برای تخلیه آب های زیرزمینی استفاده می شود که در مواقع بارش شدید از سیل جلوگیری می کند.

نامهای دیگر پمپ شناور

از جمله نامهای دیگر پمپ های زیر آب و فاضلاب پمپ طوفان و پمپ سپتیک میباشد. این پمپ ها در خدمات ساختمانی، خانگی، صنعتی، روستایی، شهری، تجاری کاربردهای زیادی دارند.

پمپ آبرسانی آتش نشانی

نوع دیگر پمپ صنعتی پمپ آبرسانی آتش نشانی است که با نام های تقویت کننده آبرسان، پمپ آتش نشانی و پمپ آب آتش شناخته می شود. پمپ آبرسانی آتش نشانی با قدرت بالا و افزایش ظرفیت در سرویس آبرسانی سیستم های آتش نشانی کاربرد دارد. این پمپ برای آبیاری و انتقال آب ساخته شده است. پمپ های آتش نشانی منبع آب برای آبپاش های اتوماتیک هستند.

پمپ آبیاری و زیرزمینی
پمپ آبیاری و زیرزمینی

مصارف پمپ صنعتی

پمپ پریستالتیک

پمپ پریستالتیک یک پمپ لوله ای است. کاربرد پمپ پریستالتیک عمدتاً در صنایع غذایی، تصفیه آب و فرآوری صنایع شیمیایی می باشد. پمپ پریستالتیک برای ترکیب و اندازه گیری، جریانی پایدار فراهم کرده و برای مایعات مختلف مانند مواد شیمیایی و خمیر دندان قابلیت پمپاژ فراهم می کند.

پمپ لوب

این پمپ ویژگی های مختلفی مانند راندمان بالا، مقاومت در برابر زنگ زدگی، کیفیت بالا و قابل اطمینان دارد. پمپ لوب قابلیت این را دارد که مواد جامد و مایعات با غلظت بالا را به راحتی منتقل کند. این پمپ جلا داده شده می باشد و با فولاد ضد زنگ ساخته می شود. در واقع خاصیت ضد زنگ آن به همین دلیل است. پمپ لوب در مقایسه با پمپ های دنده ای اتاقک پمپاژ بهتری دارند.

پمپ پیستونی

یکی از انواع پمپ صنعتی جا به جایی مثبت، پمپ پیستونی است که از طریق پیستون نیروی قوی دارد. پمپ پیستونی در صنایعی که به فشار بالا و قابل اطمینان نیاز است استفاده می شود. همچنین این پمپ در آبیاری نیز استفاده می شود. پمپ ها برای تسهیل جا به جایی مواد مایع در ساختمان استفاده می شوند.