آشنایی با انواع لوازم و قطعات پمپ کارواش صنعتی

لوازم و قطعات پمپ کارواش صنعتی

لوازم و قطعات پمپ کارواش صنعتی دارای انواع مختلفی هستند. هر یک از این قطعات بایستی کیفیت مناسبی داشته باشند تا بتوانند به صورت هماهنگ با سایر قطعات کار کنند. دستگاه های پمپ کارواش صنعتی تقریبا دارای اجزای یکسانی هستند و دلیل این ویژگی عملکرد و کارایی مشابه آنها است.

خرابی یا بروز مشکل در لوازم و قطعات پمپ کارواش صنعتی می تواند موجب از کار افتادن دستگاه کارواش شود. بنابراین هنگام انتخاب و خرید قطعات بایستی توجه داشت که همه قطعات دارای استانداردهای کنترل کیفیت باشند.

پمپ کارواش صنعتی در واقع دستگاهی است که به منظور افزایش فشار آب مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه برای شستشوی سطوح مختلف در انواع صنایع نفت، گاز، مواد غذایی، فلزی، دارویی و… به کار برده می شود. پمپ کارواش انواع مختلفی دارد و به گونه ای طراحی می شود که هم با گاز و هم با جریان برق می تواند کار کند.

انواع قطعات پمپ کارواش صنعتی

در خرید قطعات پمپ کارواش صنعتی بایستی به این نکته توجه داشت که این دستگاه دارای انواع مختلفی می باشد. انواع پمپ های کارواش دیافراگمی و یا پیستونی هر کدام دارای اجزای مختلفی هستند. پمپ های دیافراگمی از اجزایی مانند دیافراگم، کمپرسور و ایرموتور تشکیل می شوند. در حالیکه اجزای پمپ های پیستونی، پیستون، شیر ورودی و شیر خروجی می باشد. اما به طور کلی پمپ های کارواش دارای اجزای مشترکی هستند که به توضیح هر یک می پردازیم.

لوازم و قطعات پمپ کارواش صنعتی؛ موتور

یکی از مهمترین لوازم و قطعات پمپ کارواش صنعتی، موتور می باشد. موتور در پمپ کارواش مهمترین نقش را دارد و قدرت لازم را برای انجام کار تامین می نماید. در واقع برای شستشوی خودروها و ابزارهای سنگین و بزرگ، نیاز به یک موتور قدرتمند وجود دارد. قدرت موتورها بر حسب وات بوده و برای تقسیم بندی موتورها از اندازه مخزن کمپرسور استفاده می شود.

لوازم و قطعات پمپ کارواش صنعتی

تفاوت پمپ کارواش صنعتی و خانگی در نوع موتور آنها است. موتور پمپ های صنعتی به گونه ای طراحی شده که برای انجام کارهای بزرگ و با مدت زمان طولانی استفاده می شود. همچنین این نوع موتورها دارای دوام و کیفیت بیشتری نسبت به موتورهای کارواش خانگی هستند. علاوه بر این قیمت پمپ کارواش صنعتی با توجه به میزان قدرت و اندازه موتور آن تعیین می گردد.

فیلتر آب ورودی

یکی دیگر از اجزای پمپ کارواش صنعتی، فیلتر آب ورودی است. با توجه به این که آب ورودی به دستگاه کارواش دارای ناخالصی است، وجود فیلتر آب می تواند از ورود این ناخالصی ها به داخل پمپ جلوگیری کند و آب را تصفیه نماید. وجود فیلتر آب ورودی در پمپ کارواش ضروری و مهم است، چرا که با جلوگیری از ورود ذرات به داخل دستگاه، باعث افزایش طول عمر آن می شود.

شلنگ در اجزای پمپ کارواش صنعتی

یکی دیگر از مهمترین لوازم و قطعات پمپ کارواش صنعتی، شلنگ است. شلنگ در واقع میزان بازدهی پمپ و آبدهی آن را نشان می دهد. اندازه قطر شلنگ با توجه میزان آبی که در یک زمان مشخص از پمپ خارج می شود، تعیین می گردد. شلنگ ها به صورت تک لایه و دولایه ساخته می شوند و شلنگ های دو لایه از دوام بیشتری برخوردار هستند. در اکثر پمپ های کارواش از شلنگ دو لایه و با قطر ۱/۴ اینچ که آب را با فشار بیشتری عبور می دهد، استفاده می شود.

در پمپ کارواش صنعتی، شلنگ با توجه به میزان استحکام، جنس، انعطاف پذیری و وزن انتخاب می شود. همچنین قیمت شلنگ نیز با توجه به این موارد تعیین می شود که قیمت آن در قیمت نهایی پمپ کارواش تاثیرگذار است. شلنگ پمپ کارواش بایستی از کیفیت و استحکام بالایی برخوردار باشد. چرا که آب در آن با سرعت و فشار زیادی عبور می کند و کیفیت پایین باعث ایجاد آسیب در پمپ می گردد.

شلنگ در لوازم و قطعات پمپ کارواش صنعتی در دو نوع پلاستیکی و فلزی تولید می شود. شلنگ های فلزی مقاومت بیشتری دارند، درحالیکه نوع پلاستیکی از انعطاف پذیری بالاتری برخوردار است. انتخاب نوع و جنس شلنگ بایستی با توجه به نوع کاربری پمپ کارواش انتخاب شود.

نازل در پمپ کارواش صنعتی

نازل یکی دیگر از اجزای پمپ کارواش صنعتی است که میزان فشار آب خروجی و نوع پاشیدن آب را تعیین می کند. این قطعه کنترل جریان سیال عبوری از شلنگ را برعهده دارد و با عنوان سرشلنگ و یا افشانک شناخته می شود. در واقع نازل به منظور کنترل سرعت، دبی و جهت پاشیدن آب مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین نازل به صورت لوله ای که دارای مقاطع مختلفی است، ساخته می شود.

لانس

لانس یکی دیگر از لوازم و قطعات پمپ کارواش صنعتی است که برای شستشوی بهتر، به شلنگ متصل می شود. این قطعه به صورت لوله ای بوده و آب از انتهای آن خارج می شود. در بخش انتهایی لانس روزنه ای وجود دارد که باعث ایجاد فشار بالا و عملکرد بهتر می شود.

تفنگی

تفنگی یک قطعه دیگر است که در کنار لانس نقش مهمی در شستشو ایفا می کند. این قطعه به منظور بادگرفتن داخل خودرو استفاده می شود و کثیفی و گرد و غبار را ازبین می برد.