صفر تا صد راه اندازی و تاسیس کارواش صنعتی

چگونه یک کارواش صنعتی تاسیس کنیم؟

برای پاسخ به این سوال که چگونه یک کارواش صنعتی تاسیس کنیم باید گفت که برای تاسیس کارواش صنعتی بایستی نکات و موارد بسیاری را مورد توجه قرار داد. راه اندازی کارواش یک شغل پرسود و خوبی برای افراد مختلف است. اما بایستی دقت داشت که موارد مختلفی مانند انواع تجهیزات، منابع مالی، چالش های متنوع و… را در نظر گرفت.

با توجه به پیشرفت و گسترش صنایع مختلف، نیاز به تاسیس کارواش صنعتی هر روز بیشتر می شود. راه اندازی کارواش یکی از مشاغل خدماتی است که می توان از طریق آن به درآمد بالایی دست یافت و همچنین نیاز به تخصص زیادی ندارد. اما باید توجه کرد که این کار نیاز به سرمایه اولیه بالایی دارد.
راهنمای تاسیس کارواش صنعتی

به منظور راه اندازی کارواش صنعتی بایستی با انواع کارواش و دستگاه های مورد استفاده در آن آشنایی کافی داشت. همچنین بایستی از قیمت حدودی ابزارها و تجهیزات لازم برای راه اندازی کارواش باخبر بود. بنابراین باید سرمایه اولیه در حدی باشد که بتوان تجهیزات لازم برای کارواش را خریداری نمود. توجه به این نکته ضروری است که کارواش های دستی نیاز به سرمایه اولیه کمتری نسبت به کارواش های اتوماتیک دارند.

علاوه بر سرمایه اولیه برای خرید تجهیزات کارواش صنعتی، سایر هزینه ها مانند هزینه آب، برق، حقوق کارکنان، اجاره یا خرید ملک و… را نیز بایستی مورد توجه قرار داد.

مکان مورد نظر برای تاسیس کارواش های صنعتی

مکانی که برای تاسیس کارواش صنعتی در نظر گرفته می شود بایستی دارای ویژگی های خاصی باشد. یکی از ویژگی های لازم برای مکان کارواش، ورودی و خروجی مناسب برای انواع اتومبیل های سنگین و سبک است. همچنین ایستگاه های شستشوی ماشین بایستی دارای ابعاد مناسبی باشند تا ماشین ها به راحتی در آن جابجا شوند. علاوه بر این کارواش صنعتی بایستی دارای مکانی برای قرارگیری وسایل و تجهیزات باشد.

در آماده سازی مکان مناسب برای کارواش صنعتی بایستی به نکات مختلفی توجه داشت. مکان کارواش باید دارای اتاقکی جدا برای استراحت کارکنان باشد و همچنین سرویس بهداشتی برای استفاده کارکنان و مشتریان نیز وجود داشته باشد. محل استقرار مدیریت بایستی جدا از سایر کارکنان باشد و وجود اتاقی به منظور انتظار مشتریان ضروری است.

برای تاسیس کارواش صنعتی، لوله کشی آب باید کاملا متناسب با نوع دستگاه کارواش باشد. برای لوله کشی پمپ کارواش صنعتی بایستی از لوله های فلزی بدون درز و با قطر ۵/۰ استفاده نمود. همچنین برای استفاده از پمپ و روشن و خاموش کردن آن باید کلید ضد آب و دوحالته به کار برد. تابلو برق متناسب برای تجهیزات کارواش باید در مکانی مناسب و درون اتاقک تجهیزات نصب شود.

تاسیس کارواش صنعتی

تجهیزات مورد نیاز برای تاسیس کارواش صنعتی

یکی از مهمترین تجهیزاتی که برای راه اندازی کارواش صنعتی مورد نیاز است، پمپ کارواش صنعتی یا واترجت است. ایستگاه های شستشو در کارواش، هر کدام به یک پمپ کارواش نیاز دارند. پمپ های کارواش با توجه به قدرت موتور، میزان فشار و دبی دسته بندی می شوند و بایستی متناسب با بودجه، نوع مناسب را انتخاب کرد. هرچه میزان قدرت موتور و فشار پمپ بیشتر باشد، قدرت بالاتری برای شستشو و پاک کنندگی دارد.

کف ساز یکی دیگر از تجهیزات لازم برای تاسیس کارواش صنعتی است. این وسیله کف مورد نیاز برای شستشوی اتومبیل ها و سایر دستگاه های صنعتی را تولید می کند. این دستگاه بایستی به پمپ باد متصل شود تا کف مناسب را پاشش دهد.

در کارواش صنعتی یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز، پمپ باد صنعتی است. پمپ باد به منظور نظافت داخل خودروها، اتصال به کف ساز و خشک نمودن روی موتور از آب مورد استفاده قرار می گیرد. میزان فشار باد مناسب برای کارواش های صنعتی حدود ۶ بار بوده و میزان مخزن پمپ باد نیز باید حداقل ۲۵۰ لیتر باشد.

جاروبرقی صنعتی از دیگر تجهیزات لازم برای راه اندازی کارواش صنعتی می باشد. هر جاروبرقی برای دو الی سه ایستگاه شستشو کافی است. جاروبرقی صنعتی به صورت یک موتوره، دو موتوره و یا سه موتوره و همچنین به شکل نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک تولید و عرضه می شود.

مواد شوینده از دیگر لوازم ضروری در کارواش های صنعتی است که بسیار پرکاربرد می باشد. برای انتخاب مواد شوینده مناسب باید به کیفیت آنها توجه داشت تا بازدهی بهتری در عملیات شستشو ایجاد شود.

مخزن آب یکی دیگر از لوازمی است که پیشنهاد می شود برای تاسیس کارواش صنعتی تهیه شود. مخزن ها برای هر ایستگاه بایستی گنجایش ۱۰۰۰ لیتر آب را داشته باشند. از مزایای مخزن آب می توان به تامین فشار لازم و جلوگیری از افت فشار اشاره کرد.

در تاسیس کارواش صنعتی می توان از فیلترهای سختی گیر قبل از ورود آب به مخزن نیز استفاده کرد. فیلتر سختی گیر از ورود املاح به داخل مخزن و پس از آن به پمپ جلوگیری می کند و باعث افزایش طول عمر این تجهیزات می گردد.