طریقه آبیاری دیوار سبز را بدانید!

پیشگفتار

دیوار سبز با اینکه زیبایی های بسیاری را به محیط شما می بخشد، اما نگهداری و آبیاری آن نیز باید به شکل اصولی انجام شود. اگر اصول آبیاری این دیوار را بدانید، طول عمر آن افزایش پیدا می کند. در نتیجه می توانید برای مدتی طولانی از زیبایی های آن بهره مند شوید. اما اگر اصول نگهداری و آبیاری این دیوار را رعایت نکنید، طبیعتا به سرعت از بین می رود و یا حداقل فرسوده خواهد شد. در این محتوا قصد داریم روش های قابل استفاده در طریقه آبیاری دیوار سبز را خدمت شما عرض کنیم تا بتوانید با رعایت این اصول، عمر پوشش گیاهی خود را افزایش دهید.

طریقه آبیاری دیوار سبز

با توجه به اینکه دیوار سبز در بسیاری از موارد در محیط داخلی منازل و ادارات استفاده می شود، طبیعتا نمی توان از روش های گسترده برای آبیاری دیوار سبز استفاده کرد. چرا که ترشحات آب به اطراف پاشیده خواهد شد و محیط را کثیف می کند. دارندگان دیوار های سبز این نکته را به خوبی می دانند و سیستم آبیاری را بر اساس محیط انتخاب می کنند. البته بدیهی است که اگر دیوار سبز شما از پوشش گیاهی مصنوعی ساخته شده باشد، دیگر نیازی به آبیاری ندارد.

آبیاری دیوار سبز که پوشش گیاهی آن طبیعی است، معمولا به روش قطره ای است. البته دیده شده است که برای این کار از روش دستی نیز استفاده می کنند. معمولا روش دستی به دلیل صرف وقت و انرژی زیاد، یک امر اصولی نیست. به همین دلیل آبیاری قطره ای را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای آبیاری دیوار سبز به شکل قطره ای، افشانه در قسمت ریشه گیاهان قرار می گیرد و به این ترتیب آبیاری انجام خواهد گرفت. البته گاهی دیده شده است که برای شادابی بیشتر دیوار سبز معمولا بر روی آن نیز گاهی آبپاشی انجام می شود. با این حال لازم به ذکر است که این کار برای گیاه ضروری نیست و صرفا آبیاری از طریق ریشه گیاه می تواند موثر باشد.

آبیاری دیوار سبز
آبیاری دیوار سبز

طریقه آبیاری دیوار سبز و تجهیزات مورد نیاز

نخستین چیزی که در طریقه آبیاری دیوار سبز ضروری است، اتصالات شیلنگ ها است. زیرا همانطور که گفته شد، این نوع دیوار بهتر است به روش قطره ای آبیاری شود. همچنین منبع آب مورد استفاده نیز مهم است. اگر به آب کشاورزی دسترسی وجود داشت، می توان با استفاده از آن دیوار سبز را آبیاری کرد. البته با توجه به اینکه از این پوشش گیاهی معمولا در مناطق شهری بیشتر استفاده می شود، دسترسی به آب کشاورزی میسر نیست. به همین دلیل معمولا در شهر ها با استفاده از آب شهری این دیوار آبیاری می شود.

امر دیگری که در خصوص طریقه آبیاری دیوار سبز مهم است، قرار دادن سیستم هوشمند آبیاری برای آن است. بدیهی است که دیوار سبز به حجم زیادی از آب نیاز ندارد. در نتیجه می توان گفت که آبیاری شبانه روزی آن لازم نیست. برعکس آبیاری طولانی مدت می تواند به دیوار شما آسیب برساند. این امر برای سیستم آبی کشور هم مضر است و به همین دلیل توصیه نمی شود.

بهترین شیوه برای اینکه آبیاری دیوار سبز شما به شکل شبانه روزی انجام نشود، قرار دادن تایمر بر روی آن است. به این ترتیب بر اساس میزان آبی که گیاه شما به آن نیاز دارد، ساعات آبیاری تعیین می شود. مشخص است که این روش اصولی ترین شیوه برای آبیاری این نوع دیوار است.

آبیاری قطره ای پوشش گیاهی

آبیاری دیوار های سبز در چه فواصل زمانی باید انجام گیرد؟

تاکنون برخی از اصول آبیاری دیوار سبز را به شما یادآور شدیم. دیوار سبز نیاز به آب زیادی ندارد. با این حال رشد آن بدون تامین آب نیز میسر نخواهد بود. در آبیاری دیوار سبز خود باید چه نکته را در نظر داشته باشید:

گیاهان مختلف به یک اندازه آب نیاز ندارند

با توجه به اینکه دیوار سبز شما از چه نوع پوشش گیاهی تشکیل شده است، میزان آب را تعیین کنید.

مکانی که دیوار با پوشش گیاهی در آنجا واقع شده است نیز در بحث طریقه آبیاری دیوار سبز مهم است

دیوار های سبزی که در خارج از منزل قرار گرفته اند اصولا بخشی از آب خود را به وسیله بارش ها تامین می کنند. این در حالی است که پوشش گیاهی داخل منزل راهی برای تامین آب خود ندارند.

در خصوص طریقه آبیاری دیوار سبز محل سکونت نیز مهم است

در آب و هوای مرطوب مانند آب و هوای شمال ایران، نیاز به آب دادن زیاد به پوشش گیاهی نیست. زیرا با توجه به آب و هوای منطقه رطوبت گیاه تامین می شود. اما در استان های خشک کشور، طبیعتا آب کافی باید در اختیار گیاه داده شود.

در طریقه آبیاری دیوار سبز توجه داشته باشید که آب دادن بیش از نیاز به گیاه مانند یک سم است. اگر به پوشش گیاهی بیش از میزان نیاز آن آب داده شود، گیاه به تدریج پوسیده می شود و در نهایت امر هم از بین خواهد رفت. این امری است که قطعا برای شما خوشایند نیست. پس با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد، آب مورد نیاز گیاه خود را تامین کنید تا در نهایت امر دیوار سبز زیباتر و شاداب تری داشته باشید.