دستگاه مهساز

دستگاه مهساز یا مه پاش  برای کنترل رطوبت و دمای هوا می باشد. دمای زیاد و رطوبت کم باعث کاهش بازدهی محصولات می شود. دستگاه مه ساز دمای محیط را  استاندارد می کند  و نیاز به دستگاه های خنک کننده  دیگر را کم میکند.

برای فضاهایی مثل گلخانه و یا پرورش دام و پرندگان از مه ساز استفاده می شود.

دستگاه مه ساز  به خاطر رطوبت اندازه و سردی خوبی که ایجاد می کند در مکان های زیر  کاربردهای زیاد دارد.

مکان های مورد نیاز دستگاه مه ساز

کارخانه های  تهیه مواد لبنی

مکانهای عمومی مثل رستوران و تالار در فصل های گرم سال

در خانه های ویلایی و خانه های مسکونی

 مزایای دستگاه مهساز

در دامداری ها با کم شدن دمای بدن دام ها و کم شدن گرما میزان شیر دام ها زیاد می شود.

در کشتارگاه ها و مرغداری ها بدون خیس کردن کف محیط باعث کم شدن دمای بدن پرندگان و بازدهی بالا می شود.

در مکان های پرورش قارچ فراهم کردن رطوبت مناسب باعث رشد زیاد قارچ میشوند. از مه پاش برای کود دادن و سمپاشی  هم استفاده می‌کنند.

در اکثر مکان های صنعتی هم استفاده می شود.

دستگاه مه پاش با ایجاد رطوبت در محیط از به وجود آمدن آفت پایی که در محیط به خاطر رطوبت پایین پدید می شود جلوگیری می کند.

این دستگاه از به وجود آمدن بوی بد نیز جلوگیری می کند.

 کاربرد مه ساز در سردخانه

مه ساز با به وجود آوردن رطوبت در سردخانه ها به خاطر حساسیت سبزیجات و میوه ها نسبت به رطوبت اهمیت زیادی دارد. از مه پاش حتی برای ضدعفونی کردن محیط هم استفاده میشود.

 دستگاه مه پاش در گلخانه ها

ثبات رطوبت در گلخانه ها یکی از کارهای مهم در گلخانه می باشد. رطوبت کمتر از ۳۰ درصد برای گلها و گیاهان خطرناک هست و می تواند باعث از بین رفتن گلها و گیاهان شود. در فصل تابستان برای  برای زیاد کردن رطوبت و خنک کردن محیط و در فصل زمستان برای ممانعت از خشک شدن هوا مورد استفاده قرار گرفته می شود. سیستم مه ساز بدون ریختن آب روی گیاهان و خیس کردن آن ها باعث خنک شدن شان می شود که هم در محیط های بسته و هم در فضاهای باز استفاده می شود. در مکان های بسته با سرد کردن محیط و ایجاد رطوبت فضا مورد استفاده قرار می گیرد ولی در محیط های باز فقط برای خنک کردن محیط و اطرافیان استفاده می شود.

برای این فرایند ذره‌های پودری مانند آب که به وسیله دستگاه مه ساز یا مه پاش ساخته می شود حرارت هوای محیط را گرفته و و خود ذرات آب تبخیر می‌شوند تا در نهایت خنک شدن محیط انجام شود.

این کار با نازل های از جنس برنج که وصل به شلنگ های زیر فشار  دستگاه مه پاش صورت می گیرد. با نظر به اینکه پایه کار سیستم مه ساز یا رطوبت ساز تبخیر می باشد،  پس در فضاهای شهر جی سیستم مه ساز کاربردی ندارد.

 انواع دستگاه مهساز

رطوبت ساز پروانه ای:  برای تولید و به وجود آوردن رطوبت نسبی فضا از نوع مهتاش پروانه‌ای استفاده میشود که امکان خنک کردن و و یا سم پاشی محیط و تزریق کردن مواد دیگر به فضا را دارد که که استهلاک کم و قیمت مناسب و قابل جابجا کردن و نصب آسان می باشد.

کارخانه های تولید چای سالن های پرورش قارچ، خط تولید نساجی، مرکز چاپ و چاپخانه ها، مرغداری و غیره از مرکز های مورد استفاده این دستگاه می باشند.

رطوبت ساز نازلی:  کیفیت رطوبت زیاد، صدای تولید شده کم و حجم مورد قبولی از رطوبت از ویژگی های این نوع دستگاه می باشد که مرکز های  مختلف  مثل دامداری‌ها و مرغداری‌ها از این دستگاه استفاده می کنند.

مه پاش التراسونیک: همان دستگاه تولید بخار سرد می باشد که از پرکاربردترین تجهیزات تولید رطوبت هوا بوده که با ارتعاش ها و تغییر فرکانس های صوتی تولید مهدی به صورت واقعی می کند. این نوع مه پاش در سردخانه آزمایشگاه ها و همه مکانهایی که نیاز به رطوبت با کیفیت بسیار خوب و بدون صدا باشد هست.