کنترلر هانتر

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، دستگاه‌های پیشرفته زیادی نیز برای انجام امور مختلف طراحی و تولید شده است. آبیاری انواع گل و گیاهان و همچنین آبیاری فضای سبز، از جمله کارهایی است که امروزه مکانیزه شده و توسط دستگاه‌های مخصوصی انجام می‌گیرد. کنترلر هانتر وسیله‌ای کاملاً کاربردی و اساسی در آبیاری انواع فضاهای سبز و زمین‌های کشاورزی است که در ادامه این مطلب به معرفی آن می‌پردازیم.

کنترلر هانتر چیست؟

کنترلر آبیاری هانتر یا همان تایمر هوشمند آبیاری از وسیله‌های بسیار کاربردی در صنعت کشت و آبیاری است. با استفاده از این ابزار می‌توان زمین‌های کشاورزی، سایر زمین‌های پرورش گل و گیاه، فضای سبز و گلخانه‌ها را به طور دقیق و برنامه‌ریزی‌شده آبیاری کرد. کنترلر هانتر توسط کمپانی هانتر آمریکایی طراحی و تولید می‌شود. کمپانی هانتر که در ایالت متحده آمریکا قرار دارد، انواع مختلف ابزارهای آبیاری فضای سبز و مزارع را طراحی و تولید می‌کند.

کنترلر آبیاری هانتر با کیفیت بسیار بالا، یکی از پرکاربردترین ابزارهای آبیاری است. کنترلر هانتر با دریافت اطلاعات عددی از حسگرهای تعبیه شده در محیط، فرمان باز یا بسته شدن شیر برقی هانتر را صادر می‌کند و بدین ترتیب آبیاری محیط مورد نظر انجام می‌شود.

کنترلر هانتر

انواع مختلف کنترلر هانتر

کنترلر هانتر در دو نوع محیط بسته (indoor) و محیط باز (outdoor) طراحی و تولید می‌شوند. همان‌طور که از نام کنترلرهای فضای باز نیز پیداست، این نوع کنترلرها در محیط و فضای بیرونی قرار می‌گیرند و برای اینکه این کنترلرها از عوامل طبیعی مانند باد، باران و برف در امان باشند، این نوع کنترلرها را درب دار تولید می‌کنند و آنها را در داخل جعبه‌هایی قرار داده و بدین صورت در محیط و فضای باز قرار می‌دهند. اما کنترلرهای فضای بسته درب دار نبوده و در داخل یک جعبه نیز قرار داده نمی‌شوند و محل نصب آنها باید به‌دوراز تابش مستقیم خورشید باشد.

اجزای تشکیل دهنده کنترلرهای هانتر

کنترلر هانتر مدل XS یکی از پرطرف‌دارترین مدل‌های کنترلر است که ساختار ساده‌ای دارد و با نور خورشید نیز سازگار است. این نوع از کنترلر، قابلیت پشتیبانی از ۲، ۴، ۶ و ۸ ایستگاه را دارد و می‌توان در محیط‌های مختلف بزرگ و کوچکی از آن استفاده کرد. این نوع از کنترلرها، قابلیت نصب و پیاده سازی ۳ برنامه را به طور هم‌زمان دارند و به همین دلیل نیز بسیار کاربردی هستند. علاوه بر آن، کنترلرهای آبیاری هانتر مدل XS را می‌توان به مجموعه حسگرهای دمایی و رطوبتی نیز متصل کرده و بدین ترتیب شرایط آب و هوایی و دمایی محیط مورد نظر را کنترل و پایش کرد و بر اساس اندازه‌گیری‌های انجام شده دستور باز یا بسته شدن شیر برقی را صادر کرد.

نحوه عملکرد کنترلر هانتر

کنترلرهای هانتر بر اساس اطلاعات عددی دریافتی که از قبل روی آنها برنامه‌ریزی‌شده باشد، فرمان باز یا بسته شدن شیرهای برقی هانتر را صادر می‌کنند و بدین ترتیب آبیاری محیط و فضای مورد نظر را انجام می‌دهند. اما برخی از کنترلرها با اندازه‌گیری و پایش دما و رطوبت گیاهان و زمین‌های زراعی فرمان باز یا بسته شدن شیر برقی را صادر می‌کنند. کنترلرهای هانتر در واقع تایمرهای هوشمندی برای آبیاری هستند که بنا به برنامه‌ای که دارند دستور آبیاری منطقه‌ای مشخص شده را به شیر برقی صادر می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، اگر سنسور رطوبتی شماره ۲ در منطقه‌ای، رطوبت را عددی پایین‌تر از ۲۰ نشان داد، باید شیر برقی شماره ۲ شروع به کار کرده و آبیاری را انجام دهد.

آبیاری توسط کنترلر هانتر

موارد استفاده از کنترلرهای هانتر

کنترلر‌های آبیاری هانتر در اندازه‌ها و سایزهای مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. این نوع از کنترلر‌ها می‌توانند برای آبیاری انواع زمین‌های کشاورزی، آبیاری فضاهای سبز، آبیاری زمین‌های گلخانه‌ای، آبیاری های‌خانگی و سایر زمین‌های مورد نظر استفاده شوند. آبیاری با استفاده از کنترلرهای آبیاری باعث می‌شود تا برنامه آبیاری منظم و مشخص باشد و هیچ آسیبی به گل و گیاه وارد نشود.

ویژگی‌ها و مزایای کنترلرهای هانتر

استفاده از کنترلر هانتر مزیت‌های بی‌شماری دارد که باعث می‌شود این نوع از کنترلرها طرف‌داران بسیار زیادی در سراسر جهان داشته باشند. طراحی زیبا و مطمئن، تنظیم میزان آب مصرفی و برنامه‌پذیر بودن کنترلر از جمله مزایای اصلی استفاده از کنترلرهای هانتر هستند. علاوه بر مزیت‌های ذکر شده، جنس بدنه کنترلرهای آبیاری مستحکم و بادوام بوده و می‌توان در محیط‌های مختلفی از آن استفاده کرد. یکی دیگر از مزایای بسیار مهم استفاده از کنترلر هانتر، صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از هدر رفت آب و کاهش آبیاری در فصل‌های پربارش است.