معرفی آبیاری قطره ای و تجهیزات مورد نیاز آن

برای آشنایی با آبیاری قطره ای و تجهیزای که برای انجام آن نیاز است, در ادامه این مقاله همراه ما باشید:

آبیاری قطره ای چیست؟

آبیاری قطره ای نوعی روش آبیاری مزارع و گیاهان است که درآن, آب را با فشار کمی از قطره چکان از لوله های آب خارج می شود و به شکل قطراتی به پای گیاه می ریزد.

استفاده از این روش آبیاری در مزارع و کشاورزی بسیار مفید است. مزایای آن, هم شامل گیاهان می شود و هم شامل کشاورزان.

مزیتی که برای گیاه دارد آن است که به طور مستقیم آب را بدون هیچ هدر رفتی به ریشه گیاه می رساند. آب و مواد مغذی به اندازه و به طور مرتب در زمان های تعیین شده به گیاه داده می شود.

در روش آبیاری قطره ای, دقیقا همان چیزی که گیاه نیاز دارد به آن داده می شود. بنابراین برای رشد گیاه بسیار مناسب و مفید است.

تجربه نشان داده است که آبیاری به این روش, موجب تولید محصولات بیشتری می شود. که این مورد یکی از مزایای این سیستم برای کشاورزان است. از طرف دیگر, به دلیل آن که در این روش هدر رفت آب وجود ندارد وآب به میزانی که نیاز است استفاده می شود, به لحاظ اقتصادی برای کشاورزان بسیار به صرفه است.

چرا کشاورزان علاقه به استفاده از آبیاری قطره ای دارند؟

در سیستم آبیاری قطره ای, دیگر نیاز نیست که کشاورزان اکثر وقت خود را به آبیاری زمین اختصاص دهند. این کار توسط سیستم به طور خودکار انجام می شود. بنابراین وقت بیشتری دارند تا به کارهای دیگر مزرعه اشان رسیدگی کنند.

از طرفی همان طور که اشاره کردیم, با استفاده از این سیستم در مصرف آب صرفه جویی می شود و در نهایت هزینه های آبیاری کاهش پیدا می کند. بنابراین از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه است.

مورد دیگر آن است که با آبیاری به این روش, محصولات بیشتر و با کیفیت تری تولید می شود که این برای کشاورزان بسیار خوب است.

چرا آبیاری قطره ای بهترین روش برای رشد گیاهان است؟

در آبیاری قطره ای به دلیل آن که کم کم و به اندازه و در زمان مناسب به گیاهان آب و مواد مغذی داده می شود و دیگر آب و مواد غذایی به صورت یکجا و پس از چند روز به گیاه داده نمی شود. همین امر موجب رشد بیشتر و افزایش کیفیت در گیاه می شود.

چرا در آبیاری به این روش گیاهان محصولات بیشتری تولید می کنند؟

به دلیل آن که با این سیستم خاک گیاه اشباع نمی شود و همیشه اکسیژن لازم درخاک وجود دارد. همچنین مواد غذایی و آب به اندازه و به موقع در دسترس گیاه است.

همچنین با استفاده از آبیاری قطره ای دیگر نیازی به استفاده زیاد از کودهای مختلف نیست.

از طرفی هم به دلیل آن که همه چیز به طور مرتب و منطم انجام می شود, گیاهان دچار بیماری های مختلف نظیر بیماری قارچی نمی شوند.

چرا استفاده از این روش آبیاری امروزه در جهان نیاز است؟

آمار و تخمین ها به ما می گوید که تا سال ۲۰۲۵ میلادی, نزدیک به ۱۰ میلیارد انسان بر روی این کره خاکی زندگی خواهد کرد. طبیعتا با افزایش نیاز به محصولات غذایی و کشاورزی نیز بیشتر می شود.

از طرفی اکنون یکی از معضلات جهانی کمبود آب آشامیدنی و سالم است. با این وضعیت هم نیاز به آب سالم بیشتر می شود و هم نیاز به محصولات کشاورزی بالاتر می رود.

با استفاده از روش آبیاری قطره ای می توان در عین حال هم محصولات بیشتری تولید کرد و هم در مصرف آب صرفه جویی کرد.

بنابراین استفاده از این روش آبیاری یکی از بهترین روش ها است که به طور کلی برای انسان مفید است. هم تولید محصولات بیشتر شده و هم در مصرف آب, این مایه حیات صرفه جویی بسیاری شده است.

 

برای تهیه تجهیزات آبیاری قطره ای به شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.