آموزش هواگیری پمپ آب

هواگیری پمپ آب چیست؟ چرا باید هواگیری انجام شود؟ چطور می توانیم را هواگیری کنیم؟ آیا یک بار هواگیری در زمان نصب پمپ آب کافی است یا نیاز به هواگیری مجدد دارد؟ در این مقاله قصد داریم که به این سوالات پاسخ دهیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید:

هواگیری پمپ آب چیست؟

هواگیری پمپ آب به معنی تخلیه هوای حبس شده درون پمپ آب است. با تخلیه هوای حبس شده, پمپ می تواند کاملا از سیال پر شود. این کار به منظور افزایش راندمان پمپ آب انجام می شود.

تخلیه هوا توسط یک پیچ که درون پمپ تعبیه شده است انجام می گیرد.

لزوم هواگیری پمپ آب چیست؟

همه انواع پمپ, فرقی نمی کند خانگی باشد یا صنعتی, مگنتی و یا کشاورزی همگی نیاز به هواگیری اولیه در هنگام نصب دارند. مانند یک لیوان خالی که درون آن هوا وجود دارد, باید هوای درون پمپ تخلیه شود تا جای آن با سیال پر شود.

آیا همان یکبار هواگیری اولیه کافی است؟

پاسخ نه است!

هرگاه که فکر کردید هوا درون پمپ شده و راندمان کار پایین آمده است باید هواگیری انجام شود.

علت نفوذ هوا به درون پمپ آب

علت ورود هوا به درون پمپ دلایل مختلفی دارد. مانند:

  • عدم هواگیری درست پمپ آب در زمان نصب.
  • تمام شدن آب درون مخزن پمپ.
  • عدم آب بندی درست اتصالات و لوله ها که باعث فرو کشیده شدن هوا به درون پمپ می شود.

حبس شدن هوا درون پمپ چه مشکلاتی در پی دارد؟

مشکلاتی که اگر پمپ هواگیری نشود به وجود می آید شامل:

  • حبس شدن هوا درون پمپ, سبب کاهش راندمان پمپ می شود. اولین نشانه حبس هوا درون پمپ کاهش فشار آب است. به این دلیل که پمپ نمی تواند از آب پر شود تا با فشار زیاد آب را پمپاژ کند.
  • سبب داغ شدن موتور پمپ می شود. آب برای سیستم پمپ حکم خنک کننده را دارد, وقتی آب وارد پمپ نشود موتور به مرور داغ می شود و سبب آسیب به پمپ می شود. در صورت داغ شدن بیش از حد, فشار سنج میزان فشار آب را صفر نشان می دهد.
  • به دنبال داغ شدن موتور, سیل مکانیکی که کارش آب بندی موتور پمپ است نیز داغ می کند, درنتیجه بین سیل و شفت فاصله ایجاد می شود که باعث نفوذ آب به درون موتور و در نهایت خرابی موتور می شود که اگر این مشکل رفع نشود سبب سوختن پمپ می شود.

آموزش نحوه هواگیری پمپ آب

هواگیری پمپ آب کارساده ای است و نیاز به تخصص خاصی ندارد. بهتر است که هر چند ماه یک بار پمپ را هواگیری کنید, این کار طول عمر مفید پمپ را افزایش می دهد.

مراحل هواگیری

برای هواگیری به ترتیب زیر عمل می کنیم:

  1. در ابتدا پمپ را خاموش کنید تا جریان آب به طور کلی قطع شود.
  2. درادامه پیچ تعبیه شده برای هوا گیری را به کمک یک آچار باز کنید. جای پیچ هواگیری در مدل های مختلف با هم متفاوت است. برای اطمینان از مکان پیچ, حتما دفترچه راهنمای پمپ را مطالعه کنید.
  3. در این مرحله جریان آب را وصل کنید, صبر کنید تا تمام پمپ از آب پر شود و فقط آب از پمپ خارج شود.
  4. در همین حالت پیچ را ببندید و محکم کنید.
  5. هواگیری پمپ آب انجام شد.

نکته پایانی

اگر پس از هواگیری پمپ آب همچنان میزان فشار آب کم بود, در این صورت حتما با یک متخصص مشورت کنید تا مشکل پمپ شناسایی شود و به رفع آن اقدام کنید.

 

بیشتر بخوانید: مه پاش ضد عفونی چیست و چه کاربردی دارد؟